• Pandy

Är det farligt att göra spray tan?

Jag ska till en salong på torsdag och bli brun.. De sa att det inte är farligt när man är gravid, men man blir så osäker.. Det ska ju frigöra proteiner i huden och har ingen kontakt med blodet.. Vet någon säkert hur det ligger till?? Det står på nio månaders hemsida att det är ofarligt oxå... Hur tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Är det farligt att göra spray tan?
  • Pippilångstrump

Jag skulle gissa att det inte är någon som riktigt vet om det är farligt eller inte, det är ju ganska nytt.
    Svårt att förutse vad som händer i kroppen. Man kan ju hoppas att de på salongen vet vad de talar om.

• trean 3

Hoppas det kommer nån vet, skulle åxå vilja veta. Har funderat på samma sak eftersom man inte ska sola och jag är VIT!!

• latina

Det fanns en tråd om solning och då var det en tjej som jobbade med sånt som skrev att man inte skulle spraya.Kommer inte ihåg exakt varför men jag tror att det var fö ångorna.

• elmar

När jag gjorde det förra året (var dock inte gravid) så hade tjejen som sprayade mig precis gjort en behandling själv, hon ammade sin nyfödda. Enligt henne så sprayas man med en slags sockerlösning som reagerar med hudens protein, alltså helt fritt från kemikalier och därmed ofarligt om man ammar eller är gravid. Det bästa är väl kanske att ringa till salongen man tänkt göra det på och fråga.

• Elfva

Spraytanning är inte farligt, men man brukar ändå inte spraya gravida eller ammande eftersom din kropps hormoner beter sig lite annorlunda än annars (därför avråds man ju också från vanlig sol, p g a hormonerna gör att man kan få pigmentfläckar, kanske är det samma sak med spraytanning...). Jag vet att man inte sprayar gravida och ammande på det ställe där jag gick förut här i stan...

Lycka till!

• Annah B

det var jag som jobbade med detta...
    grejen är att den vätska jag använder mig av rekomenderas inte när man är gravid, pga att alla dessa vätskor innehåller mer eller mindre lösningsmedel... jag får inte ens arbeta med det under min grav.. eller dom rekomenderar inte det och jag tar inte risken....
    sen har vi ju det med pigmentsfläckar... spray tan aktiverar hudens egna pigment precis som när du solar på riktigt.. då vet vi ju att gravida löper större risk att få pigmentsfläckar..

Svar på tråden Är det farligt att göra spray tan?