• Bebben

Hundrasen Amstaff och barn??????

Jag har ett dilemma och behöver lite råd.

Efter att ha förlorat mina två Chihuahuor på grund av attacker från större hundar (vid två olika tillfällen) så har jag blivit hundrädd.

Till saken hör att jag nu till helgen skulle få vara lite ledig då min sambo och våra två barn (2,5 år och 7 månader) ska åka 20 mil bort till vänner. Underbart tänkte jag, äntligen lite sömn.

Men så fick jag idag veta att familjen har en American Staffordshire Terrier. SKRÄCK!!!! Värsta scenarion målar upp sig i mitt inre och jag har sån ångest att jag antagligen inte kommer släppa iväg barnen dit.

Ni som känner till rasen och hur den är med barn och MOT barn som är okända för dem, hur är de?

Tacksam för lite info så jag kan bilda mig en uppfattning. Familjen ifråga säger att den är jättesnäll såklart. De har själva 3 barn men de tillhör ju flocken sååå????

• Svar på tråden Hundrasen Amstaff och barn??????
  • Jesslan
    En kompis till mig har en och första gången hon träffade min dotter så hoppade hon på henne och gav henne pussar, sen gick hon vid hennes sida hela tiden. Bara för att det är en amstaff så betyder det inte att den automatiskt är farlig....det är underbara hundar och har inte ägarna hetsat hunden ska det nog inte vara någon fara, det är läskiga och tråkiga fördomar folk har. och det är så jäkla sorgligt.
    trodde inte på mirakel förrän jag fick mina
  • Bebben

Tack för svaret.
    Rasen är dock ointressant. Hade det varit en Siberian Husky, Varghund eller en Schäfer hade jag frågat samma sak. Hur är rasen med barn/andras barn? Det är större hundar jag är rädd för inte just Amstaff.

• LadyLove

jag har en blanding mellan amstaff / Pitbull, hon är tre år. super snäll och lugn. Går ihop med allt och alla. Har sj en dotter som nu är 5 år och en katt. Min lilla syrras Chihuahua och min hund är bästa vänner. Min hund är super trygg och jag har bara bra erfarenheter av rasen. Men sj är alla indevider. Min bästa kompis har en stoooor amstaff och 4 barn, yngsta barnet är 8 månader. Det går utmärkt. Hundar är dock experter (alla raser) på att känna av om du är osäker, kan hunden bli det med. Försök att INTE föra över din hund skräck på barnen. Låt dom få fina erfarenheter av rasen, Och inte alla dom fördommar media skapar. Om jag var du (OM du kan) skulle jag träffa hunden först utan barn, så att du känner dig säker när du sedan presenterar hunden för barnen. I annat fall får du nog försöka lita på ägaren , Inte skulle dom ha en osäker hund när dom sj har barn. Man sätter jue alltid barnens säkerhet först!!
    Skriv gärna sen och berätta hur det gått.
    Dom här hundarna är kända för att utomlands kallas "Nanny dog" Just för att dom är så fina med barn.
    Med rätt ägare som har fötterna på jorden är de underbara familje hundar. Jag skulle nog ifrågasätta ägaren mer och inte hunden. Är det här människor du kan lita på? Om du kan de..tror jag lugnt du kan lita på hunden med!

Lycka till!

• Jesslan

en amstaff är inte särskilt stor men okej....jag har väl inte den erfarenheten

Lycka till iallafall

• FruMansour

Amstaff älskar barn......och människor i allmänhet!

Jag har dock bara en valp men läst på massor om just Amstaff och barn.

• LadyLove
    Mamma29 skrev 2007-10-17 18:23:43 följande:
    en amstaff är inte särskilt stor men okej....jag har väl inte den erfarenhetenLycka till iallafall
    Om de var mig du tänkte på.. eftersom jag skrev att min kompis har en stooor amstaff så kan jag berätta att det är: en för hög han hund med stooora muskler...hela hunden i sig är stor..både kraftig och FÖR HÖG, för vad amstaff får vara i ras standard. Amstaff är kanske inte super höga.. men vissa kan bli riktigt stora. Däremot e jue staffen liten.
  • ms smurfan

det finns en regel som gäller oavsett ras och oavsett hur snälla barnen är. Lämna aldrig barn och hund ensamna inte ens för en sekund..
    Barn är inte alltid snälla och en hund är och förblir ett djur.

Rasen känner jag nog mig tryggare med än många andra raser. En mentalt bra amstaff är underbar!

Om jag var dig skulle jag berätta för era bekanta om din rädsla och be att de, om de tycker de känns okej, kanske har undan hunden just när ni kommer.

Måset vara jobbigt att vara hundrädd, yärr är det ju så att vi människor utsöndrar dofter och ämnen och när du blir stressad så flödar adrenalinet och det känner hunden av, reagerar ofta med nyfikenhet och blir ännu mer intresserad av dig.

Var öppen och ärlig.

• Hebbebebbe

Hahah
    Vi har en amstafftik+american bulldog.
    Hon är hur barnvänlig som helst. Brukar som många skrev överfalla barnen..lägga sig på rygg för dom inte ska tycka hon är stor o om hon kommer åt pussa hela dom tills det rinner om dom..*S*

Min dotter är 6 år o hennes kompisar som kommer hem har aldrig reagerat på hunden.
    Hon hoppar o är glad, men är det ritkgit små barn så kryper hon fram...(nämre till deras ansikte då så hon kan slicka dom)
    Finns ju alltid ngn matrest kvar i mungipan

Tror absolut INTE du behöver oroa dig. När vår hund tröttna går hon undan från barnen o dom finner sig i väldigt mycket.

Bebben skrev 2007-10-17 18:19:32 följande:
    Tack för svaret. Rasen är dock ointressant. Hade det varit en Siberian Husky, Varghund eller en Schäfer hade jag frågat samma sak. Hur är rasen med barn/andras barn? Det är större hundar jag är rädd för inte just Amstaff.
    Okej. Amstaff är inte särskillt stor. Bara musklig. Men dom är ju inte lika stora som schäfer rottis m.m
  • Jesslan

LadyLove

jag menade inte digSkrattande

• LadyLove
    Mamma29 skrev 2007-10-17 18:42:38 följande:
    LadyLovejag menade inte dig
    Okey hihi... ville bara klargöra vad jag menade med stooor ;)
Svar på tråden Hundrasen Amstaff och barn??????