• LindaL

Trött på folks kommentaret om min graviditet

Är det någon mer som upplevt att man helt plötsligt blir någon som man kan säga vad som helst till bara för att man är gravid??

Jag är i vecka 16, snart 17,och min mage har precis börjat synas när jag har kläder på mig men jag är redan sååå trött på folks kommentarer......främst är det folk på jobbet som kommenterar allt ifrån hur jag går, vad, när och hur mycket jag äter och huruvida min mage syns eller ej. SUCK säger jag bara.
    Ska det vara såhär i 5 månader till så kommer jag att bli galen.
    Det känns som man har förvantlats till en sak i stället för en person......

• Svar på tråden Trött på folks kommentaret om min graviditet
  • TheMilky

Välkommen till världen för gravida. Du har nu förlorat ditt egna människovärde, och ses hädanefter enbart som ett värddjur som dessutom inte har känslor, eftersom det är tillåtet att säga vad som helst om dig och din figur, och att ta på dig.

• Becka

Kan bara säga att jag förstår vad du menar.

Finns ingen hyffs hos vissa, tyvärr inget att göra åt. Försök bara vara glad över din graviditet.

Kram Becka

• LindaL

Tack för lite uppmuntrande kommentarer. Alltid skönt att känna att man inte är ensam.

• mamma mys

så kan jag också känna..helt plötsligt har man bara blivit som en sak som är bärare av något....som en binnikemask som tar sig friheten att bo i ens kropp o använda det som något slags färd medel.....o det är det enda som är intressant längre...inte jag som person....även om jag är överlycklig att få äran att ha min alldeles egna snål åkare i magen....

• miagräddnos

Ja, det ska du nog vänja dig vid. Jag är i vecka 24 och har fått höra lite olika saker, speciellt på jobbet. Inte så att det stör, men man kan ändå undra hur magen blivit allmänn kroppsdel. Ena dagen är jag liten för att vara i v.24, nästa dag kommer nån och frågar om jag väntar trillingar för jag är ju såååå stor. Hmmm, man kan väl bara le och låta det gå in i ena örat å ut genom andra. Sen finns det ju småsöta kommentarer oxå. Tex en äldre farbror på jobbet som log när han såg mig och sa: "Åh så fint rund du börjar bli, det är så vackert". Och det var inte på ett läskigt sätt Man får ta det goda med det onda, så att säga. Lycka till!!

• Frozt

o alla har plötsligt tillåtelse att ta på din mage! För det är ju ingen som gör det när man inte e gravid! Så kul är det inte att alla klämmer på magen hela tiden!

• våg

Förstår precis. Får kommentarer hela tiden. Särskillt irreterande är det från folk man inte känner. När jag väntade min första fick jag en rolig kommentar 2 dagar innan bfr : du har väl inte gått upp så mycket. Hur fan kan han veta det, hade aldrig träffat människan innan och jag hade gått upp 22 kg. Nu jämnför alla min mage från förra graviditeten, hur nu alla kan komma ihåg exakt hur stor min mage var i v. 26 för tre år sedan

• TheMilky
    Frozt skrev 2007-10-17 18:37:53 följande:
    o alla har plötsligt tillåtelse att ta på din mage! För det är ju ingen som gör det när man inte e gravid! Så kul är det inte att alla klämmer på magen hela tiden!
    Jag har vänligt men bestämt sagt att den som tar på min mage, blir av med en hand. Och faktum är att ingen, inte ens svärmor, rört mig än
  • versus

Har precis insett det alla redan skrivit...man är allmänt villebråd!!!!! På gott och ont. Har aldrig varit så "sedd" av alla på jobbet. Intressant vad min mage kan framkalla iform av reaktioner och utläggningar från man som kvinna, gammal som ung. Hittills mest fascinerad.

(Däremot skulle jag vilja göra ngt onämnbart med den som myntade uttrycket "graviditet är ingen sjukdom". TACK jag vet, men fan vad knäckt man kan vara ibland och graviditetskrämpor lurar likt gäddan i vassen bakom varje hörn. Tyvärr måste jag säga att frasen använts av 2 st damer över 50 på mitt jobb. De må ju förträngt sina graviditeter eller så drabbades de aldrig av "spyan från helvetet"/"foglossning som tusen nålar" etc. Kunde bara inte hålla inne denna lilla parantes.)

• Becka

verus
    Avskyr också det där "grav är ingen sjukdom" nä men man kan känna sig **** så sjuk ibland/hela tiden.

Svar på tråden Trött på folks kommentaret om min graviditet