• lycklig skorpion

När kommer första tanden?

Min lille kille pâ 6 1/2 mânader hade i helgen som gick feber och var svullen pa läppen, dreglade som bara den och ville bara äta tutte. Allt tydde pâ att det var tanden som var pâ G. Detta varade 2-3 dagar men nu är han som vanligt igen fast ingen tand har dykt upp. Hur lâng tid tar det innan tanden kommer när han har börjat fâ symtom? Kan han fâ flera episoder med feber och gnällighet innan tanden kommer?

• Svar på tråden När kommer första tanden?
  • Fru B

I de flesta böcker står det mellan 6 och 8 månader. Mitt första barn fick sin första tand då hon var 11 månader. Om tandköttet är rött och svullet precis där tanden skall komma upp är det tand på G. Min erfarenhet är att det är precis när tanden skall igenom tandköttet de kan vara lite griniga. Men feber till och från - då är det något annat.

• miababia

sonen fick första tanden några dagar efter han blev 6 månader. jag märkte inget förren jag kände att det var vasst i munnen

• Norrlandstösa

Vår förstfödda fick sina två försrta nere vid 3 mån ålder, vår nuvarande minsting fick när han var 4 mån. Det där är så individuellt, jämför inte. Ju senare de får tämnderna, ju bättre.

• Frediza1980

våt tjej fick sin första tand på 6 mån dagen (det var då vi kände den) dasgen efter upptäckte vi att det var två små gryn där inne, verkar som det är tänder på G här igen.. sover inte och äter dåligt. Har ingen direkt koll på hur tidigt symtom kan dyka upp innan själva tanden kommer. Men det låter ju som din lille kille har tänder på G!

• Frediza1980

just det jag kom just på att jag prata med bvc om det... förlåt... Hon sa att det kan ta ett bra tag innan tanden väl dycker upp, efter att dom har börjat vissa tecken, en veckan eller mer är inget konstigt..
    Minnet är bra men kort du

• Lokesmamma

Min kille fick sina två första nere samtidgt när han va 5mån o 3v. På bvc när ja frågade sa de till mej att de kan ta månader innan tanden visar sej från första symtom.

• fjunis

Vår tjej fick sin första tand vid 10 mån, då hade hon visat alla tecken på att få tänder "när som helst" från ca 6 mån ålder

• paradise 06

Min son fick hans två första tänder när han va 4,5 månad , och han är 6 mån nu. Men de är väl mellan 6-8 månader när första tanden dyker upp. Men de är så olika till barn till barn

• Nattluven

Första tanden på våran son kom vid 6 mån, ingen symtom alls. Nu är han 7 1/2 månad och håller på att få sin 7:de tand.

Svar på tråden När kommer första tanden?