• Anonym (moa)

Ni som ofta varit drabbade av springmask, hur blev ni av med problemet?

Jag har fått springmask igen. 6-7 gången på 3 år. Jag jobbar med barn och min son går på dagis. Förra veckan fick vi höra att det gick mask på hans dagis och mycket riktigt får jag det. Känner mig förtvivlad. Jag städar och städar och ändå kommer det tillbaka. Tvättar, byter kläder och sköter hygien. Ändå kommer det tillbaka. Jag är gravid i 6 månaden och känner det som om jag håller på att stressa ihjäl mig med jobb, barn och städning. Vad ska jag göra? Hjälper det att städa eller ska jag bara medicinera och ge upp? Hjälper det att städa som jag gör? Känns som om jag för ett redan förlorat krig mot masken...

mvh moa

• Svar på tråden Ni som ofta varit drabbade av springmask, hur blev ni av med problemet?
  • Henrik31

har du inte medicinerat?

• Birgitta2

Du kan inte städa bort mask. Men byta sängkläder och handdukar ofta är en bra idé. Dela heller inte handdukar. Varsin handduk är det som gäller. Se också till att ta en dos vanquin. Hela familjen skall behandlas. Och det skall upprepas efter nån vecka eller två. Det köps på apoteket och var noga med dosering. Håll naglarna korta och rena och se till att barnen i din omgivning också gör det. Ditt barn och ni som har mask skall ha tajta trosor och underbyxor så det blir svårt att klia sig i sömnen.

• Anonym (!!!)

Det finna annan medicin hos läkaren också!, den dödar ägg och allt i ett svep!. Hör efter med din VC.

• Anonym
    Ja det är väl tyvärr så att en del blir smittade oftare än andra. De har mask på sonens dagis oxå, har haft det från och till i över ett år. Och en stackas fröken har fått det varje gång.

Man ska undvika att gå på dagisets toaletter samt att använda deras handdukar. Byta sängkläder och handdukar ofta men mer kan man ju inte göra. Förutom medicin då så klart.

Hoppas att det försvinner snart...
  • Anonym (Lisa)

Hade det nästan konstant som liten. Det viktigaste är att duscha underlivet, byta trosor ofta och tvätta händerna. Ja och medicin också såklart.

• Anonym (moa)

Tack för era svar! Jo, vi medicinerar varje gång hela familjen. Eftersom jag är gravid ´kan jag inte äta den starka medicinen, utan bara Vanquin. Byter handdukar, håller naglar korta och byter sänkläder. Har tighta kläder och tvättar stjärten... Gör allt som man ska men det kommer tillbaka. Men kanske är det så att jag kan skuta städa som en galning när man får det? Skäms över att berätta för min omgivning. Hade ju varit tvungen om det inte redan var känt att det gick på dagis. Usch vad detta är tråkigt, går på mitt psyke.

• Anonym (uäk)

a jag har oxå haft de säkert 5gg nu på 4år....ca 1gång per år...o jag vet inte ens vart ja får de ifrån...är ren av mig. min man har aldrig haft de...hade de oxå när ja va gravid o fick äta dom vanquin eller va dom heter från apoteket, för dom ja fick hos doktorn har visat att foster kan få missbildning av dom...kommer inte ihåg va dom hette men var bra iaf.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (moa) skrev 2007-10-17 20:19:50 följande:
    Tack för era svar! Jo, vi medicinerar varje gång hela familjen. Eftersom jag är gravid ´kan jag inte äta den starka medicinen, utan bara Vanquin. Byter handdukar, håller naglar korta och byter sänkläder. Har tighta kläder och tvättar stjärten... Gör allt som man ska men det kommer tillbaka. Men kanske är det så att jag kan skuta städa som en galning när man får det? Skäms över att berätta för min omgivning. Hade ju varit tvungen om det inte redan var känt att det gick på dagis. Usch vad detta är tråkigt, går på mitt psyke.
     Ja det är fruktansvärt pinsamt och så tärande på en. All renlighet är hemsk att upprätthålla hela tiden. Men det kan ju bli för mycket, släpp du på det lite.
     På mig hjälpte det att dra ner på allt socker, åt inget godis, hade inget socker i te o kaffe. De tycker ju om när man äter en massa socker.  Annars tycker jag inte du kan göra så mycket annat än att äta vanquin, du får hoppa på den starkare medicinen när bebisen kommer ut ....
  • Anonym (moa)

Det värsta är väl att man kan få det precis vart som helst. Offentliga toaletter, omklädningsrum m.m. Jag jobbar ju på en skola och det är väl kanske inte det bästa stället precis... Det där med socker vore kanske något, svårt nu när man är gravid, men jag får försöka. Tack!

• Anna196444

Hej, JAg har haft sprinmask i 8 år nu! 8 ÅR!!!!!! Känns jätte jobbigt och väldigt ensamt. JAg har träffat flera läkare och en professor på en tropisk infektions klinik och har ätit massor av tabletter. Allt från vanliga mask tabletter från Apoteket, Albendazole och membendazole. Provat sträck diet, inget socker på flera månader, ätit vitlöks tabletter, tuggat solros kärnor i flera veckor. Har inga husdjur och har ett rent hem med en god hygiene. Ingen anna i min familj lider av detta och har aldrig haft det heller!! Dom har givetvis blivit givna tabletter utfall att dom är smittade. Men det är bara mej som får det...Jag har mask ungefär varannan månad! Helt Galet...Vet inte vad jag ska göra! JAg vet att jag inte är ensam med detta problem men eftersom det är ett tabu område så pratar man ju inte öppet om det med vänner. Vad fasen gör man...Verkar inte finnas nåt som hjälper mej. Hjälp!

• Anonym (Mela)

Morötter, blåbär och vitlök lär vara bra mot det. Även malört, artemisia annua.

Du har säkert tänkt på allt, men en sak är att alltid ta av trosor i badkar/dusch för att ägg och ev. mask inte ska hamna på golvet. Ner i plastpåse med kläderna.

Svar på tråden Ni som ofta varit drabbade av springmask, hur blev ni av med problemet?