• Mickan21

Någon som blivit nekad sjukpenning från försäkringskassan?

Hej

Jag väntar nu på beslut ifrån försäkringskassan ifall jag ska få sjukpening eller inte..Jag har varit sjukskriven i 2 månader och det har strulat att få in alla papper men nu är dom inne och jag har väntat på beslut i 2 veckor vet att det kan ta upp till en månad men eftersom jag har fått gå utan pengar så länge så har jag ringt dom för att försöka skynda på det hela lite..

Jag är sjukskriven för hjärtklappning, högtblodtryck, ångest, depression, sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter..
    Tror ni att jag kommer bli nekad?

Har någon av er blivit nekad sjukpenning??
  • Svar på tråden Någon som blivit nekad sjukpenning från försäkringskassan?
  • Anonym

Jag blev nekad... hade liknande symptom som dig...

Var bara att ut och jobba igen....

• Anonym

Det har ju blivit svårare att få beviljad sjukpenning och de kan gå ganska långt för att se till att man har lämplig sysselsättning istället för att vara sjukskriven.

• Anonym (LS)

Ja jag blev nekad under min graviditet, TROTS att det var risk för missfall, men det fanns inga becis på att mina symtom hade med graviditeten att göra... Men sen talade jag med min läkare som i sin tur talade med FKs "läkare" och då blev jag beviljad.

• Anonym (LS)

De har ju nytt motto - "Hur mycket KAN du jobba, då ska du jobba.."

• Anonym

Ja självklart ska man jobba om man kan det,även om det bara är 25%

• Mickan21

Självklart skulle jag jobba om jag hade kunnat!
    Jag har haft stora problem med hjärtklappning och med pulsen å blodtrycket..
    Äter blodtrycksmedicin som har dämpat det hela lite.
    Sen äter jag även dubbla tabletter med anitdepressiv medicin som inte hjälper som dom ska!
    Anlednigen till att jag går hemma nu är att jag får ingen hjälp!..
    Dom har skickat remiss till psyk som jag har väntat på sen i augusti men det är fortfarande inte igång och nu får jag bara vänta..
    Fattar inte hur dom tror att någon ska kunna må bra genom att man inte får den hjälpen som man behöver..

Jag har fått byta läkare i samma veva och allt är bara rörigt just nu..

Så jag hoppas verkligen att jag inte blir nekad sjukersättning!!

• Anonym

Men om remissen bara varit inne sedan augusti så är det ärligt talat inte konstigt att du inte fått komma ännu,vårdens väntetider är vanligtvis mycket längre än så.Det är bara att vänja sig när man väl är inne i vårdsystemet..

• Mickan21
    Anonym skrev 2007-10-17 22:22:56 följande:
    Men om remissen bara varit inne sedan augusti så är det ärligt talat inte konstigt att du inte fått komma ännu,vårdens väntetider är vanligtvis mycket längre än så.Det är bara att vänja sig när man väl är inne i vårdsystemet..
    Ja självklart men samtidigt när man åker in för att man har fått en panikångest attack och sedan blir hem skickad och sjukskriven sen den 16 Augusti tycker jag att någon i alla fall kan ringa så man får en telefon tid eller nått..

Jag har fått ringa och åka hit och dit och när man mår så som jag gör så är det svårt att bara ta sig upp på morgonen..

Men jag vet att sjukvården har myckjet vänter tider tycker bara att det är synd att jag inte kan få hjälp så jag kan börja arbeta igen!
  • Anonym

Vad arbetar du med Mickan21?

Mår du sämre/blir symptomen värre när du arbetar än när du är hemma?

Tror du att du skulle klara av att arbeta om din arbetsgivare anpassade arbetsuppgifterna?

Stå på dig och kräv den vård du behöver!

• Mickan21
    Anonym skrev 2007-10-17 22:33:38 följande:
    Vad arbetar du med Mickan21?Mår du sämre/blir symptomen värre när du arbetar än när du är hemma?Tror du att du skulle klara av att arbeta om din arbetsgivare anpassade arbetsuppgifterna?Stå på dig och kräv den vård du behöver!
    Jag jobbar som undersköterska egentligen.. Det blir definitivt värre när jag lämnar hemmet och framförallt på jobbet när jag måste koncentrera mig och anpassa mig efter andra..Det är jag absolut inte redo för än..Jag behöver hjälp med hantera min ångest så jag orkar komma tillbaka och vågar gå utanför dörren..
    Jag behöver häjp och stöttning..Någon som kan hjälpa mig att hantera ångesten och paniken när det blir som värst...

Jag står på mig så mycket jag orkar jag ringer och tjatar och varje gång blir det en ny person men snart står jag inte ut längre!
  • Anonym (förstår)

Hej, tyvärr kan jag inte veta om du blir beviljad eller nekad. Kan bara tipsa om hur jag gjorde med min ångest när den blev så jobbig att jag inte visste vad jag skulle göra. Jag ringde inte till VC utan direkt till Öppna Vuxen psykmottagningen i min kommun(vet inte exakt va de heter i ditt län).

De hade telefontid vissa dagar och när jag ringde var jag inte beredd på vad som skulle hända. (satt dessutom på jobbet instängd i ett rum och hade rast =) Men allt släppte och jag pratade och grät i nästan en havltimme med denna underbara kvinna som var psykolog. Jag frågade om jag kunde få hjälp. Hon berättade att hon skrev ner allt som jag hade berättat och sen skulle hon ta med sig det in i sammanträdesrummet som de hade 1 gång i veckan där de diskuterade nya patienter och vilka som skulle få komma. Jag frågade om jag skulle få komma och det trodde hon absolut.

Jag fick vänta på svar ca 1 vecka och fick en kallelse hem och tid inom två veckor. Jag gick hos en underbar kvinnlig psykolog på mottagningen 1 gång i veckan de första månaderna och sen varannan vecka i ca 4 månader. Jag är mycket tacksam för den hjälpen jag fick, så jag hoppas du får all den hälp du behöver och har rätt till. =)

• Anonym

Vänta dig inte för mycket av svensk sjukvård.... Jag var i kö till psykolog i över ett år ,och va sjukskriven hela tiden, och behövde verkligen hjälp för dom problemen jag hade plus att jag skulle gå igenom en rättegång och behövde verkligen råd från någon för att klara av det....

Jag blev lovad att det skulle vara fixat någon vecka innan rättegången men inget hände..... 2månader efter rättegången så va jag nästa i kön vilket innebar 1-2månader till av väntan.

• Anonym

"Anonym

Jag blev nekad... hade liknande symptom som dig...

Var bara att ut och jobba igen.... "

Och det verkar ju fungara, så beslutet var helt enkelt rätt, du skulle inte gå hemma och älta!

• Anonym

Hmmm, fast jag är aktiv socialdemokrat och tycker att våra sociala nätverk är oerhört viktiga så kan jag känna sympati med tanken om att man ska jobba så mycket man kan, och med det man kan. Finns ingen logik i att vara sjukskriven till 100% om man har brutit fotleden, och man är kontorist osv osv

Min tanke är den gamla tanken som lyder ungefär så här, gör din plikt, kräv din rätt" vilket innebär att vi urholkar systemen om vi utnyttjar dom mer än nödvändigt, kan man bidra, så ska man, kan man inte, så bör man få stöd i det...

• Anonym (sköterska)

Tror inte att de kommer att godkänna din sjukpenning, dina problem är av den arten att en sjukskrivning inte skulle göra dig bättre.
    Försäkringskassan är benhård nuförtiden och då speciellt när det gäller den typen av problem som du har, men ärligt talat tycker jag det är bra för alldeles för många med lättare depressioner blir sjukare av att gå hemma och bara ägna sig åt sina problem. De flesta människor mår bra av att komma ut bland människor och ägna tankarna åt någonting annat än sig själva.

På vilket sätt hindrar dina problem dig från att jobba?

• Mickan21

Ja anledning till varför jag inte kan jobba är många..
    Men det började med att jag hade problem med hjärtklappning och väldigt högtblodtryck..
    dom tog ekg och konstaterade att det var för högt och pulsen var på tok för hög och är fortfarande inte helt okej.
    Dom tror att det var panikångest. Jag har varit otroligt stressad så jag har haft mycket skakningar och nervositet. Jag har svimmat pga den inre stressen jag har.
    Sen har jag ångest som gör att jag mår otroligt dåligt vissa dagar kommer jag inte upp ur sängen.. Jag har nu när jag mår så här dåligt sömnsvårigheter, mardrömmar och koncentrationssvårigheter.
    Allt detta står i min journal..

Egentligen känner jag att jag inte vill skriva om detta när jag inte är anonym men nu har jag ju ändå börjat..Sen när folk inte riktigt förstår hur man mår och tycker att man ska rycka upp sig och att mår bäst av att arbeta..

Jag behöver komma till någon som kan hjälpa mig att hantera min ångest och när det värsta paniken kommer..

Jag vill inget hellre än att må bra. Jag vill kunna arbeta och bete mig som normalt folk!
    Så som jag mår önskar jag ingen annan ska behöva gå igenom...

• dalkulla26

hej

jag tycker att du ska ringa till FK och höra om du har någon handlägagre där. För om du har fått det kan du be att få tala med denna och förklara hur din sitution ser ut och att du inte kna vara utan penagr hur länge som helst

lycka till

• Anonym
    dalkulla26 skrev 2007-10-18 11:34:36 följande:
    hejjag tycker att du ska ringa till FK och höra om du har någon handlägagre där. För om du har fått det kan du be att få tala med denna och förklara hur din sitution ser ut och att du inte kna vara utan penagr hur länge som helstlycka till
    Jag ringer till dom varje dag men dom väntar på papper från min läakre som han skulle skickat i måndags..Men hon sa att jag skulle ringa i morgon igen för det kanske har kommit till inläsningscentralen och kommer till dom i morgon..
    Så nu hoppas jag verkligen det!

Men sen blir jag så skrämd när jag hör att folk har blivit nekade och jag har även fått responsen som att jag borde bli nekad och ska ut å jobba istället..
    Men hade jag kunnat det så tro fasen jag hade gjort det!
Svar på tråden Någon som blivit nekad sjukpenning från försäkringskassan?