• stjärnklart

Ont högt upp i magen/sidorna/strålar ut i ryggen??

Jag har dom senaste dagarna haft så fruktansvärt ont högt upp i magen, liksom under brösten och på sidorna på magen som stålar ut i ryggen. När jag tar djupa andetag/står/sitter/går gör det ont. Var hos barnmorskan som trodde jag hade mycket luft i tarmarna.

Kan det verkligen göra så ont av att ha luft i tarmarna?

Eller vad kan det vara?

• Svar på tråden Ont högt upp i magen/sidorna/strålar ut i ryggen??
  • stjärnklart

är det verkligen ingen som har någon teori??

• mammalisa81

Kan det inte vara så att bebben kommer åt och trycker på nån nerv??

• familjen K

Du kanske ska kolla så du inte går med en urinvägsinfektion som "vandrat" vidare till njurarna. Det brukar ge smärta i sidan, både framåt magen och ryggen, men då brukar man ha feber också.

Annars kan det vara bebben som trycker på, man kan få många konstiga smärtor av deras positioner och rörelser.

• stjärnklart

Familjen K: Jag lämnade ett urinprov för drygt en månad sen som inte visade någon urinvägsinfektion. Kan man ha UVI utan några symtom?

Men luft i tarmarna då? Kan kanske vara det iallafall?

• familjen K

Fast om det var en månad sedan du lämnde urinprov kan mycket hunnit hända, ja, man kan ha UVI utan ngr större symtom.

• Annamus

Kan bara säga att jag känner igen det och har likadant själv just nu, i vecka 39. Det KAN faktiskt vara luft, men inte bara... när jag ligger ner och trycker lite försiktigt och vänder på mig och trycker så verkar det vandra lite neråt... Du vet alla tarmarna hamnar ju däruppe nu och bäbise växer så fort nu i slutet (vet inte vilken vecka du var i?), så det kan mycket väl vara nåt sånt. Men jag hoppas det bara är bevis på att det börjar vara dags. Vill ha ut den här bäben nu!

• LexyS

Hej där. Jag vet ju inte hur långt gången du är men dina symptom beskriver EXAKT hur jag känner mig för tillfället. Är i vecka 20 och mitt onda började i lördags. Egentligen har jag inte så ont när jag är stilla men så fort jag går eller rör mig minsta lilla så liksom krampar och trycker det upptill i magen och strålar ut på sidor och bak i ryggen. Var i dag hos BM och läkare och de trodde helt klart på att det var magkatarr. Enligt dem kan symptomen för magkatarr vara väldigt olika och behöver inte vara just sura uppstötningar och svidanade känsla (har nämligen inte det...) Jag köpte receptfria tabletter som heter Omeprazol och efter redan en dag så tycker jag att smärtorna har minskat väldigt mycket så helt klart värt att testa. Det har ju till viss del att göra med tarmarna som du säger men enligt min läkare var det nog mer så att det liksom trycker mot tarmarna när bebisen växer och en magkatarr har utvecklats. Hoppas du mår bättre snart.

Kram Lexy

Svar på tråden Ont högt upp i magen/sidorna/strålar ut i ryggen??