• mickel

havandeskapspenning för lärare

Hej! Finns det någon som fått beviljad havandeskapspenning som är lärare? Jag har hört att det ska vara väldigt svårt. jag har 10 veckor kvar till bf och nu börjar det kännas tungt med 47 timmars arbetsvecka. Kanske är det lättare att bli sjukskriven på deltid?

Kram M

• Svar på tråden havandeskapspenning för lärare
  • anilam

*puffar*
    Är också nyfiken på svaret här!

• Läängtande

Varför skulle det vara svårare för lärare än för andra? Jag jobbar själv som lärare men är bara i vecka 12. Ett alternativ är att försöka sjukskriva dig pga något annat än graviditeten. Jag har tex tidigare blivit sjukskriven för ångest, stress, ont i ryggen. Kanske har du något i bagaget som är lättare att bli sjukskriven för än graviditet? Lycka till.

• musli

har en kompis som är idrotts-lärare och hon fick inte hp med någon av sina bebisar... hon fick en tös för två veckor sen...

• Tigerlinda

varför jobbar man 47h/vecka som lärare? *nyfiken*

• mickel

Som lärare jobbar man 47 timmar i veckan för att vi jobbar in alla lov. Därför kan man inte bara avundas lärare för loven, vi har ju jobbat in de timmarna i förtid.

Eftersom det inte är några tunga lyft eller någon farlig miljö för lärare (kan visserligen variera) så är det svårt att få hp. Väldigt konstigt egentligen med tanke på att vi nästan aldrig sitter ner och ofta stressar.

Är jag lika trött om en vecka så kanske jag försöker få deltidssjukskrivning. Tack för era svar! Kanske finns det fler lärare med erfarenheter kring hp?

Mickel

• jezzie

Hej hej en liten nyfiken fråga bara, jag är nämligen själv lärare och har fått för mig att vi ska jobba 45-46 timmar beroende på vilken termin det är, är det så eller är det 47 som gäller? Men precis som du säger så är det rätt tungt med alla dessa timmar. Är bara gravid i 22 v så jag kommer att kunna ta igen mig under sommarlovet men jag förstår frågan. Skulle vara kul att veta hur du/ni planerat att göra sedan efter att ni varit hemma. För mig känns det som en omöjlighet att jobba heltid med allt jobb det innebär när man har småbarn hemma, vad tror du??

• mickel

Hej Jezzie! Jag tror att det varierar lite från skola till skola hur lång arbetsvecka man har. Oavsett vad så är ju lärarnas arbetstider kontra lön tokig...

Jag kommer att vara hemma till augusti -06 och sedan blir det nog halvtid för både mig och min man. Min man har nämligen svårt att vara pappaledig på heltid. Jag tror inte att jag kommer jobba heltid på många år hädanefter, precis som du säger känns det som en omöjlighet.

När ska du ha din bebis? Jag antar att du inte hinner jobba mer efter sommarlovet.

• Missisola

JObbar som fritidspedagog och har svårt att tro att vi som jobbar med de äldre barnen kan få Hp bara så där.... Däremot så har bsk och förskollärare ganska lätt att få Hp - de som jobbar med de lägre åldrarna...
    Vi har ju inte lyft och sånt på samma sätt...
    Så satsa på sjukskrivning i sånt fall!

• Rona

45 timmars arbetsvecka har vi, varav 35 måste göras på skolan. HP ges mycket sällan till lärare eftersom det inte innebär ett fysiskt riskfyllt jobb, sa en handläggare till mig. Lärare på särskola med svårt handikappade barn kan däremot få det, de som kan bli utsatta för slag t.ex. Så jag har inte brytt mig om att söka. Jobbar på mellanstadiet.

• Maximilius flicka

Det här har inte med hp eller hur många timmar man jobbar, men när jag gick min lärarutbildning fick vi ett mycket bra tips av en facklig representant. Man har rätt till att avbryta sin föräldrarledighet som lärare och gå in och jobba tre perioder på ett år. Är man dessutom smart går man in i tjänst under loven, vilket blir till följd att man ändå är ledig samtidigt som man sparar dagar. Det här systemet är kanske inte så populärt hos rektorerna, men fullt lagligt.

Det här var information som jag fick för två-tre år sedanså jag ska inte gå ed på att den inte har blivit inaktuell, men man kan alltid höra sig för hos facket.

• garfield

Vet ni om det är skillnad om man jobbar med biologi/kemi med tanke på kemikaliehantering?

• Sånglärkan

Jag har just läst i en gravidtidning om en verkstadsarbetande gravid som inte får jobba pga. buller.

Direkt blev jag orolig. Jag är musiklärare och vistas i trevliga men bullriga miljöer dagarna i ända. Flera timmar per dag spelar jag på en stålsträngad gitarr som ligger direkt mot magen. Jag orkar själv inte jobba en hel dag utan öronproppar, hur klarar min baby det?

Vet någon var jag kan läsa om bullernivåer för gravida?? Jag hade inte ens tänkt på detta med ljud som en arbetsmiljöfara för gravida...

Svar på tråden havandeskapspenning för lärare