• LillaEm

Bo centralt i Malmö eller hus utanför Simrishamn?

Min sambo ska arbeta i Malmö under höstsäsongen. Jag hade hoppats på att få vara kvar hemma i Sthlm, men nu väljer jag att "flytta" med framför att vara ensam fyra dagar/veckan med vår nyfödda bebis. Fått erbjudande om att hyra hus utanför Simrishamn. Så skåningar, är det ett trevligt ställe? Hur långt är det in till Malmö med bil? Vore det bättre att bo centralt i Malmö i lägenhet? Tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Bo centralt i Malmö eller hus utanför Simrishamn?
  • Tintomara

Hade jag varit som du hade jag valt att bo i Malmö. Inget ont om Simrishamn, det är jättefint , men det är ett mycket mindre ställe och det kan nog vara trevligt med lite utbud av aktiviteter om du ska vara hemma med bebisen.

• Lejra

blev tvungen att kolla på en karta vart simrishamn låg... är själv nerflyttad till skåne..

Ser ut att vara ganska långt ifrån Malmö... med pågatåget tar det som bäst 1timme och 30 minuter, men med bil har jag ingen aning om men uppåt 45 min-1 timme skulle jag gissa på när jag ser kartan...

Tyvärr är det ju inte lätt att få en lägenhet här i Malmö, det är nästan omöjligt! Själva så ska vi lämna Malmö för Landskrona där det är lätt att få lägenheter men är bara 30 minuters resväg med tåget!

Lycka till med letandet och att ni kommer trivas här nere när det blir dags!

• Linda1976

Det tar drygt 1 timme att köra! Har min svägerska i Simrishamn och är själv från Malmö, så jag säger Malmö. Simrishamn är mysigt på sommaren, men stendött på vintern. Du som är från Sthlm kommer att ruttna bort i Simrishamn....

• JKMNA

Simrishamn är ju fantastiskt fint. Speciellt nu på sommaren är det underbart! Men det är ju en bra bit till Malmö faktiskt...det ligger ju på Österlen.
    Jag bor i Malmö och trivs jättebra. Det är verkligen en mysig sommarstad. Härliga parker och nära till stranden. Jag röstar för lägenhet i centrala Malmö! Så kan man "utflykta" till Österlen eller Näset!
    Lycka till! /Kristina

• Antigone

Jag bor mitt i city i Malmö och skulle inte kunna tänka mig flytta till landet!!!
    Tvär över gatan har jag Kungsparken, en underbar park med lekplatser, fik och gigantiska gräsmattor att leka, picknicka på!!! Sen har vi havet och badstränder bara 20 min gångväg från city, det du!*ler*
    Gå in på www.malmo.se och titta runt lite.....
    Simris är underbart på sommaren men fyyyyyy på hösten o vintern......och där blåser ju alltid storm!

• En helt vanlig mamma

haha, jag ar i samma dilemma. Bo i en stor och billig lagenhet en bit utanfor Gbg, 40-45 min in till Gbg eller forsoka mig pa att fa nagonting centralt.

Vi har valt att bo i ett forsta hands jontrakt utanfor staden i ett samhalle med 7000 invanare. kommer att bli en smarre chock da vi komemr fran NYC, men for mig kanns det vart...

Ga pa magkanslan, och bara for att man kommer fran ett stort stalle innnebar det inte att man vill bo centralt. Ytterst sallan njuter jag av storstaden, ar bara stressad och bor supertrangt for skyhog hyra...

Svar på tråden Bo centralt i Malmö eller hus utanför Simrishamn?