• Coursell

Måste baka bröd till i morgon bitti, nån som har ett recept som går lite fortare?

Har för andra gången denna månad glömt att köpa bröd. Måste baka nåt ikväll med andra ord.
    Finns det någon vänlig själ som har recept på nåt enkelt bröd som inte tar halva natten att baka?

• Svar på tråden Måste baka bröd till i morgon bitti, nån som har ett recept som går lite fortare?
  • Xara

Skulle oxå skriva scones, men Nyfiken gul hann först! Fast egentligen har jag aldrig haft problemet: inget bröd hemma? Hitta på något annat till frukost då! Vi har nästan aldrig bröd hemma, möjligen någon kartong med knäckebröd i skafferiet (?). När MÅSTE man ha bröd, egentligen?!

• Engla Grace

Yes - supergott Lingonbröd med filmjölk, utan jäst. Det är verkligen jättegott (fick receptet från en lunchrestaurang när jag pluggade i Lund):

0,5 l filmjölk
    4 msk (eller mer) lingonsylt (osötad om du vill ha det så)
    0,25 dl sirap
    1 tsk salt

Blandas i en bunke.

3,5 dl grahamsmjöl
    3,5 dl rågsikt
    3,5 dl vetemjöl
    0,5 msk bikarbonat
    0,5 msk bakpulver

Vänd ner de torra ingredienserna i degvätskan (fil etc). OBS! Blanda - rör inte för länge.
    Fördela i smörad och bröad form.

Baka i 180 gr varmluft/200 gr vanlig ugn i 50-65 min, eller tills innertempen är 80-82 gr.

Härligt till soppa eller annan mat. Men funkar såklart även annars. Ska gärna vara lite mojsigt i mitten. Lycka till!

• Coursell

Scones skulle ju gå bra till frukost, men inte som matsäck åt min karl

Inte äta bröd? Vad äter man då?
    Filmjölk har jag inte för det är ingen i familjen som tycker om det. Äter man inte smörgås till frukost så äter man gröt , men som sagt, det kan han inte heller ta med till matsäck.

Har torrgäst, mjöl, rågsikt, lite mjölk, sirap, socker, salt mm

• puffipuff

jag MÅSTE ha bröd till frukost...

Xara skrev 2007-10-17 20:44:06 följande:
    Skulle oxå skriva scones, men Nyfiken gul hann först! Fast egentligen har jag aldrig haft problemet: inget bröd hemma? Hitta på något annat till frukost då! Vi har nästan aldrig bröd hemma, möjligen någon kartong med knäckebröd i skafferiet (?). När MÅSTE man ha bröd, egentligen?!
  • puffipuff

gör te kakor. har tyvärr inget recept men det är enkelt och gott! sök på arla.se

har du bakpulver hemma? i så fall gör du nått bröd på det. går jätte snabbt!! sök på det med

• Xara

Hahaha, men då är det ju din karl som ska ställa sig och baka nu, inte sant?!

Men pannkakor då? De går ju att svänga ihop nu (på våffelmix om ägg saknas) och blir kanongod matsäck! Kall eller uppvärmbar.

Angående frukostvanor: att exempelvis steka ett ägg tar kortare tid än att greja med gröt (jag har tagit tid! ) och ägg lär ju innehålla det mesta en människa behöver. Ibland steker jag fiskpinnar till åtminstone barnen till frukost.  Går oxå rekordsnabbt. Vem har sagt att man inte kan äta vanlig mat till frukost?! (För mig är tidsaspekten det som är helt avgörande!)

• Xara

Kan ju tillägga att de stackars brödlösa barnen även får frukt på morgonen, om någon börjar oroa sig nu...

• Mia118

Dessa brukar jag baka imellanåt till helgfrukost åt familjen..Jättegoda!

Frallor:
    50g jäst
    3dl mjölk
    25g margarin
    1/2tsk salt
    2tsk socker
    7dl vetemjöl

Blanda allt som vanligt (torrjäst i mjölet och smält marg. med mjölk o.s.v.)
    Blanda allt till en fin deg och låt den jäsa i 15 minuter.
    Rulla fina frallor 8-10 st och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa i 15 minuter.
    Pensla med ägg och strö över vallmofrö eller riven ost eller vad man nu tycker är gott.
    225grader i ca 10 minuter eller tills dom fått en fin färg.

• Lilla Kimi

Världens lättaste bröd-recept! Enkelt med ingridienser man alltid har hemma! Allt går att ersätta om man tex vill ha ett nyttigare bröd. Förslagsvis lite grövre mjöl och rivna morötter.

5 dl vatten
    25 g jäst
    1 msk salt
    11 dl vetemjöl

Gör så här
    Värm vattnet till ca 45°C, det kyls alltid lite i bakskålen. Rör ut jäst och salt i vattnet. Blanda i mjöl. Arbeta ihop till en smidig, lite kladdig deg. Låt degen jäsa under handduk i en timme.

Knåda degen i några minuter, tryck ut luftbubblor. Forma till en limpa och lägg på en smord bakplåt. Låt jäsa under handduk i tre kvart till en timme. Sätt ugnen på 200°C.

Grädda limpan i ca 35 minuter, plus eventuellt fem minuter på maxvärme för att få en knaprig skorpa. Låt svalna på galler och skär upp i grova skivor.

Vill du göra småbröd så rulla bollar av degen, jäs precis som limpan och grädda i ugnen i 10 minuter på 200 - 225 grader.

Lycka till!!

when it´s dark enough you can see the stars..
  • Lilla Kimi

oj glömde säga att jästiden inte nödvändigtvis måste vara så lång.. En halvtimma per jäsning räcker..

when it´s dark enough you can see the stars..
  • Hidda

har du jäst hemma har jag ett som  tar ca 20 minuter

• Coursell

Oj, så många bra recept Det kommit medans jag hittat ett på tekakor som är på gång just nu.
    Tack!
    Fortsätt gärna tipsa, för jag lär hamna i den här situationen fler gånger om jag känner mig själv rätt
    20 minuter lät ju jättesmidigt!

Svar på tråden Måste baka bröd till i morgon bitti, nån som har ett recept som går lite fortare?