• tjocksockan

Hjälp! Gestapuran och divina plus

Hjälp, hur är det om man blir gravid när man använder dessa läkemedel? Är det farligt? På fass.se står det att de inte ska tas under graviditet och att man ska sluta om man blir gravid. Men är det farligt tidigt i graviditeten innan man har plussat?

Någon som har erfarenhet eller vet ändå?

• Svar på tråden Hjälp! Gestapuran och divina plus
  • maja 85

hej! jag äter gestapuran och det enda jag hört av min gyn är att man ska sluta äta det så fort man får reda på att man är gravid. det enda som skulle kunna hända om du äter det när du är gravid är att om du får en dotter så kan hon få förstorad klitoris, pga hormonerna.

*hoppas på en sommarbebis*
  • tjocksockan

Tack så mycket för svaret. Berättade din läkare detta eller har du läst om det någonstans? Var?
    Känner mig lugnare.

• maja 85

nej min gynekolog berättade detta för mig när han skrev ut gestapuran :)

• Dollars matte
    maja 85 skrev 2007-10-17 22:01:19 följande:
    hej! jag äter gestapuran och det enda jag hört av min gyn är att man ska sluta äta det så fort man får reda på att man är gravid. det enda som skulle kunna hända om du äter det när du är gravid är att om du får en dotter så kan hon få förstorad klitoris, pga hormonerna.
    eeehm.... Va?? Det där var väl bland det konstigaste jag har hört... Nej, det är knappast sant.

Det enda är att risken för missfall ökar något, eftersom Gestapuranet strävar efter att framkalla en blödning. Enligt den gyn jag fick det av första gången används det ibland för att kringgå lagarna i länder där abort är förbjuden, dock i mycket högre doser då än vad du får för att bara framkalla mens här. Men det är inte så jättestor risk, tror att hon sa att den bara ökar med ett par procent.
    Japp, jag är en besserwisser. Och ibland har jag till och med rätt.
  • maja 85
    Dollars matte skrev 2007-10-17 22:30:09 följande:
    eeehm.... Va?? Det där var väl bland det konstigaste jag har hört... Nej, det är knappast sant.Det enda är att risken för missfall ökar något, eftersom Gestapuranet strävar efter att framkalla en blödning. Enligt den gyn jag fick det av första gången används det ibland för att kringgå lagarna i länder där abort är förbjuden, dock i mycket högre doser då än vad du får för att bara framkalla mens här. Men det är inte så jättestor risk, tror att hon sa att den bara ökar med ett par procent.
     va är det sant? gud vad sjukt att min gyn inte sa detta till mig! och det står ju inte på biverkningarna?

detta om förstorad klitoris..detta skulle alltså vara om man äter gestapuran långt in i graviditeten. verkar konstigt att han skulle säga så om det inte fanns några belägg för det.
  • Dollars matte

Risken är väl så pass liten att den inte är värd att nämnas ens. Det oroar väl bara i onödan. Men så sa hon till mig i alla fall.

Nej, jag förstår inte varför han sa så, om han nu gjorde det och menade allvar. Kanske bara var någon konstig läkar-humor? Har aldrig hört att man mäter klitoris överhuvudtaget, så hur skulle man veta att den är förstorad...??

Japp, jag är en besserwisser. Och ibland har jag till och med rätt.
  • maja 85

nej han var helt allvarlig.min kille var med och han uppfattade det också så.
    jag antar att dom kanske har sett ett samband mellan kvinnor som ätit gulkroppshormon under graviditeten och att deras döttrar haft förstorad klitoris, för det borde ju märkas på kontroll osv.

om det var ett skämt så tycker jag att det var ett mycket dåligt sådant :(

• tjocksockan

Hej!
    Ja, visst är det konstigt att läkarna säger så olika. Min gyn sa att det gestapuranet snarare hjälper till att behålla graviditeten/få ägget att hinna fästa. Men så läste på fass att man inte skulle ta det då man var gravid.

Det kan ju vara skillnder förstås om man äter det så tidigt i graviditeten att man inte ens vet om den eller om det är senare. Men man blir galen på att läkare svarar så olika, man vet ju varken ut eller in.

• maja 85

tjocksockan; min gyn sa precis som din, att ägget lättare fäster för att gestapuranet bygger upp så bra och tjocka livmoderslemhinnor eller vad det nu är den bygger upp. jag tycker att vi tror på det, måste ju tänka positivt! Skrattande

• maja 85

jag gör förresten så att jag tar ett grav.test precis innan varje "gestapuranperiod" så jag vet.

är du gravid eller?

• tjocksockan

Ja, man får försöka tänka positivt. Äter du gestapuran just nu? Försöker du få barn nu? När har du bim i så fall?

• maja 85

yez jag äter och gestapuran och jag försöker bli gravid. men jag äter ju bara gestapuran 10 dagar i månaden. jag har BIM 2/11

Svar på tråden Hjälp! Gestapuran och divina plus