TBC-vaccination baby
Hur har era bebisar reagerat på vaccinationen? Gör den ont? Hur snabbt läkte såret? Min son kommer vara 4,5 mån vid vaccinationen.
Hur har era bebisar reagerat på vaccinationen? Gör den ont? Hur snabbt läkte såret? Min son kommer vara 4,5 mån vid vaccinationen.
Mina barn har inte reagerat alls..
Det tar ju ett tag innan det spricker upp.. ca 8-10 veckor.. sen ett par till innan det slutat att vara och läkt..
Ok, det förklarar varför han inte får bada på 16 veckor... Men när det spricker då, det måste väl göra ont?
Ok, det förklarar varför han inte får bada på 16 veckor... Men när det spricker då, det måste väl göra ont?
Jag har inte märkt nåt på min barn varken efter vaccinationen eller när det spruckit.
Min son kommer också att få TBC:n, han kommer att vara närmare 6 mån.
Jag fick sprutan när jag var 11 och jaa, *h-e* vad ONT den gjorde att få och såret gjorde ont. Det är med tung hjärta jag utsätter honom för den skall jag säga.
Det var min mans minne av sprutan oxå, är det annorlunda när man blivit större?
När min äldsta dotter fick vaccinet skrek hon rätt mycket men hon började redan skrika innan eftersom man måste hålla fast barnen hårt för att dom inte ska röra sig. Min dotter hatade att bli fasthållen.
Hennes sår var jättefint i början och jag trodde att hon inte skulle få något problem alls men 6-7 veckor efter sprutan fick hon ett sår (det var inte varigt eller så) som inte ville läka riktigt. Nu är hon 2 år och har ett tydligt ärr, folk brukar fråga vad som hänt när dom ser det. Men hon är iaf vaccinerad mot TBC och jag tycker det känns skönt. Och eftersom hon var så liten när hon fick sprutan kommer hon inte ihåg något.
Dulia: till mig sa de att eftersom han är så liten får han bara 50% av vaccinet och måste därför göra om det igen för att det ska räcka livet ut?
Socialen, får jag fråga hur det kommer sig att er bebis kommer att få den redan vid 4½ månad?
Eftersom Boll här räknas tillde barnen som får vaccinet inbakat i programet så har vi vetat om länge att han kan få den om vi vill. Att han får den vid 6mån. har bara "fallit" sig så. Har det det för er med kanske?
Vår BVC-ssk har inget sagt om att han får den i 2 omgångar eller att han får en mindre dos. *Bara för att jämföra*
Här tog dom just bort det från allmänna vaccinet, tidigare så vaccinerades barnen redan på BB mot TBC.
Har aldrig hört om att det ska fyllas på? Jag har inte fyllt på min heller som jag själv fick på BB..
Kanske olika vacciner förstås.
Vi tänkte vaccinera honom mot TBC eftersom vi ska på långresa till Thailand. Har fått lite olika bud om om det är nödvändigt eller ej. Men en tjej som bor i Thailand tyckte absolut vi skulle göra det eftersom TBC är så utspritt där och då kände vi att det är lika bra att göra det så behöver vi inte hoppa till varenda gång en Thailändare hostar till lite.
Socialen ok, då är jag med
Enda tillsägelsen vi har fått så att säga är att för få vaccinet så skall vi inte åka utomlands 2 månader därpå. Har vi planer på det så får vi isf ta vaccinet senare.
Min son har också fått TBC vaccin, men jag tänker inte berätta hur det var, för då¨kanske det avskräcker er från att ge det.... Men det kanske inte är så vanligt med en reaktion som vår...
Essi73: till oss sa de att det tar 6 veckor för vaccinet att verka, men inget om att vi inte får åka utomlands då. Jag tänker att det är bättre att han är oskyddad de första två veckorna än hela resan, eller?
min flicka reagerade inte alls på vaccinet. hon fick det när hon var 6 mån
catchie80: de komplikationer/biverkningar din son fick, var det precis när han fick sprutan eller flera veckor efter? Min skräck är nämligen att han ska få komplikationer när vi är i Thailand
Vi åker om 6 1/2 vecka, så vi bör vaccinera senast på måndag för att det ska hinna verka. Men just nu är han förkyld och man får inte vaccinera under pågående infektion.
Ja sprutan gör ont, till skillnad från vanliga vaccinationer som man sprutar in i muskeln så lägger man TBC vaccinet under huden och det gör ont. Det är därför viktigt att man håller ett stadigt tag om barnet, det får inte röra sig, man har 1 chans att få det rätt så att säga.
På min dotter tog det jättelång tid innan såret läkte, närmare ett år. På min son gick det snabbare, 4-5 månader tror jag det var.
Barnet får bada efter sprutan i badkar etc, men eftersom det varar och det är ganska kletigt från såret bör man inte bada i simhallar etc.