• Jennie Brunflo

Paraplysulky vs Vanlig sulky

Vi ska nu köpa en mindre vagn till min dotter.
    Jag hade tänkt mig en sulky. En vanlig sulky med fyra vanliga hjul som blir LITEN och lätt när man fäller ihop den.

Men nu när jag sitter och kollar runt på tradera.se och på Blocket.se så är det mest sulkys med paraplyhjul som säljs.
    Beror det på att dessa vagnar är kassa?

Är det så jättevärdelöst med praraplysulkyhjul?
    Eller?

Är det någon som har erfarenhet av BÄGGE hjulen som kan hjälpa mig?
    Alla jag pratat med är sååå nöjda med sin vagn...men de har ju alltid bara haft den ena eller den andra sorten.

• Svar på tråden Paraplysulky vs Vanlig sulky
  • Kamavi

Jag har erfarenhet av båda. Jag har nu en Emmaljunga Softy och en MacLaren paraplyvagn. Har även haft en Inglesina Max. Jag tycker att båda sorterna är bra på sitt sätt. En Paraplyvagn är ju guld när man ska gå i affärer och sånt medan den är helt värdelös att gå på grusvägar med. De flesta paraplyvagnar har däremot bra liggläge jämfört med Softyn och Sittyn. En paraplyvagn med två handtag är ganska svår att köra med bara en hand. Båda har massor av för och nackdelar! Men ska man promenera mycket med vagnen och barnet inte måste ha fullt lioggläge så tror jag en sulky med fasta hjul är bäst. Har man däremot en rejäl sittvagn och bara vill ha en nättare vagn vid stadspromenader och shopping så kan man lika gärna ha en paraplysulky. Sen finns det ju paraplyvagnar med fasta hjul också för att krångla till det ännu mer! Jag tror Knorr har en modell.
    Långt och svamligt blev det men jag hoppas att du fick lite hjälp.

• Maya

Hej. Jag har haft båda sorterna. Går man och shoppar med vagnen så är en paraplyvagn jättesmidig, eller om man bor inne i stan. Vill man kunna gå promenader på grusvägar och ta sig fram i vått och torrt förespråkar jag en "riktig" sulky. Själv har jag en Emmaljunga Softy som jag är jättenöjd med, enda nackdelen är att den inte har liggläge utan bara viloläge, dock går det att sova i den även om det inte är ultimat. Min son är rätt stor, snart 16 månader och sover alltid middag hemma (nåja, nästan alltid) ska vi iväg på dagen tar vi den stora sittvagnen, annars kör vi jättemycket med sulkyn och är kanonnöjda med den. Den är liten, lätt och smidig och har en bra varukorg där man får plats med lite av varje. Tycker den känns stabilare och rejälare än paraplyisarna.

• cillidi

Paraply vagn är inte användbart på vintern! Sulkyn är jätte bra!

• Mamma2001

personligen tycker jag mer om vanlig sulky men har/har haft båda delarna......

vanlig sulky har vi en Emmaljunga softy som vi varit så nöjda med
    paraplyvagn går ju tex inte bra att köra på vintern och dom känns lite ostadiga med jämfört med en vanlig.....

fast en paraplyvagn är ju bra på tex IKEA turer,semestrar osv

Svar på tråden Paraplysulky vs Vanlig sulky