• SandvikenMamma

Ger ni present på fars dag?

Köper ni något i så fall, eller får barnet göra något egenhändigt? Är det bara från barnet, eller från er också?

Tösen är 3 år, och det är första året som den här frågan är aktuell för oss, eftersom han inte funnits med i hennes liv tidigare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-18 08:50:23:
    Observera att tråden ligger under "ensam förälder"!

Hade jag bott tillsammans med pappan hade jag inte tvekat, då hade det varit självklart med en gåva... Men nu bor vi ju inte alls tillsammans. Han bor 35 mil härifrån och har precis tagit upp kontakten med tösen.

• Svar på tråden Ger ni present på fars dag?
  • mjuffpuff

när är det fars dag O.O!?!

• mamma till 3 små

jag brukar köpa nått å sen får dottern rita en teckning eller gö ett kort eller liknande så får hon ge presenten från oss båda

Alma 04 & William 06
  • JennieL

Inte JAG men barnen ritar nåt, gör nå pärlhalsband eller liknande...
    Jag uppvaktar inte min man, han är ju inte MIN pappa

• mjuffpuff

min dotter är 8 månader och jag ska iaf ge present till sambon.. sen gav jag bara teckningar till farsan/styvfarsan på fars dag.. när jag blev förstor för det grattade vi bara och gjorde godare frukost

• mludvigs

Ja på nåt vis firar vi iallafall. Sonen kanske ritar något och så köper vi något tillsammans till hans pappa.

• Diinaa

Våran dotter är bara 8 månader .. Men min sambo köpte en sak från henne på morsdag till mig, så jag kommer köpa en sak från henne på farsdag till honom . Som en gullig grej liksom =)

• SandvikenMamma

Observera att tråden ligger under "ensam förälder"!

Hade jag bott tillsammans med pappan hade jag inte tvekat, då hade det varit självklart med en gåva... Men nu bor vi ju inte alls tillsammans. Han bor 35 mil härifrån och har precis tagit upp kontakten med tösen.

• Diinaa

Oj förlåt, märkte inte det

• Moniqe1979

låt tösen rita elelr så elelr vänta till hon själv via dagis eller liknande själv förstår vad farsdag är :) går hon på dagis eller så? på många ställen pysslar man där inför påsk jul och mor& fars dag

• S vali s

Nej, när vi separerade så slutade jag även i att engagera mig i farsdagpresent, såg helt enkelt ingen anledning till varför jag skulle engagera mig och köpa present till honom
    När barnen sen blev tillräckligt stora började dom sköta den saken själva, antingen genom att rita en teckning eller göra något till pappa eller köpa något för sina månadspengar...

Den late gör i morgon vad hon skulle ha gjort igår...
  • mjuffpuff

jag bodde inte mned min riktiga pappa men vi ringde ibland o grattade, kom han o hälsade på så fick han med en teckning , så jag skulle nog låtit flickan måla en teckning och sen typ att du visar hur man skriver så kan hon härma bokstäverna kanske, och sen skicka det på posten så dte är framme till fars dag

• mjuffpuff

andra söndagen i november, är det bara så eller är det ett speciellt datum nu?

hitta åp wikipedia

• mjuffpuff

har googlat, på vissa ställen står d 10, andra 11, andra 12. den 11 är andra söndagen i november, är det 11 då?

• SandvikenMamma

Diinaa skrev 2007-10-18 08:51:58 följande:

Oj förlåt, märkte inte det
    Jag förstod det, det var därför jag skrev det
  • SandvikenMamma
    S vali s skrev 2007-10-18 08:54:07 följande:
    Nej, när vi separerade så slutade jag även i att engagera mig i farsdagpresent, såg helt enkelt ingen anledning till varför jag skulle engagera mig och köpa present till honom När barnen sen blev tillräckligt stora började dom sköta den saken själva, antingen genom att rita en teckning eller göra något till pappa eller köpa något för sina månadspengar...
    Okej. Får du någonting av honom/barnen på Mors dag?

Är det någon som vet varför man ska ge en gåva?
  • S vali s
    SandvikenMamma skrev 2007-10-18 10:11:41 följande:
    Okej. Får du någonting av honom/barnen på Mors dag?Är det någon som vet varför man ska ge en gåva?
    Nej efter separationen så har inte han hjälpt barnen vare sig vid morsdag eller min födelsedag...
    De två första åren var jag med och såg till att barnen köpte födelsedagspresent/julklapp till sin pappa dvs jag betalde den men eftersom han inte visade samma engagemang tillbaka så upphörde jag även med det...
    Numera är dom ju "stora" och de senaste åren har dom fått julklappspengar men jag har varit rätt tydlig med att de pengarna varit avsedda för julklappar inom "vår" familj - kanske lite fånigt av mig men jag känner på nå´t vis att jag inte har lust att vara med och betala på presenter till honom när han inte engagerar sig tillbaka, kort sagt vill ha presenter får han se till att barnen har pengar att handla för
    Den late gör i morgon vad hon skulle ha gjort igår...
  • Bush

Fars dag är den 11 november, min mamma fyller år samma dag.

• mirre2

nej mina barn ger inget till sina pappor varför skulle de de finns inte alls i deras liv ens?

• Storstadsfarsan

Jag hjälpte min 3,5 årige son med en present till sin mamma i våras till mors dag. Det kan väl vara en fin gest att lära sitt barn att hylla sin mamma/pappa? (det behöver inte vara en köpt present, det räcker med tex. en teckning)

• Mamma till Philip Nova Elliot

TS: I ditt fall hade jag inte gett present. Inte heller om man är skilda som jag o min sons pappa. Nu är min sambo (snart man ) pappa och han ska få en grej den 11 nov

Mamma till PHILIP 021128 och NOVA 070810
Svar på tråden Ger ni present på fars dag?