• Thez

Feber i 4 dagar...

Min dotter på 3½ år har haft feber nu sen i måndags kväll samtidigt som hon e hostig o snuvig. Hon ligger o pendlar mellan 38,5 och uppåt 40, äter väldigt dåligt, jag försöker få i henne mycket dricka men hon vill inte knappt, ibland blir hon "pigg" o e uppe o leker, men sen så lägger hon sig igen, hon fryser så hon skakar ibland. Att febern går ner till 38 beror på att jag ger henne panodil. jag har ringt vc men dom sa bara att sålänge hon går ibland så e det ingen fara, bara avvakta.
    Vad hade ni gjort?? Brukar ni gå till läkaren eller brukar ni bara låta det fortsätta tills allt e bra igen?

• Svar på tråden Feber i 4 dagar...
  • Thez

Jag bor i halland, och har ringt både sjukvårdsupplysningen o vc, men dom säger hela tiden avvakta.....

• WhiteMoon

Här avvaktas det också... hon har haft feber ni i tre dygn och är 20 mån. allmänt pigg, men lugnare än vanligt förstås.

• WhiteMoon

febern var som värst igår på 40,6!

• Thez

Whitemoon: Oj, min dotter har som max haft 39,9, så det va ju nästan 40. varför ska det alltid avvaktas....vi sa det igår att om febern fortsätter som idag så åker vi upp oavsett......hon har feber idag oxå, men den har stannat på 38 och upp till 38,5, så vi avvaktar nog för stiger den inte så är det säkert på väg tillbaka.

• WhiteMoon

I går kväll satt lilltjoddan me oss i soffan hela tiden med frossa. Hon brukar i vanliga fall aldrig sitta still. När jag tog tempen hade hon 40,4. Dock hade hon bara 38,6 idag, så jag hoppas den är på väg ner.

• Loren

Flera av mina vänner är läkare, och jag vet att de säger att detta med att barnen bar "ska" har feber i 3 dagar och sedan ska man säka läkare är onödigt att säga. Barn kan också ha feber längre än, jag skulle avvakta om jag var du!

• astral

har barnet hög feber kan det vara njurbäckeninflammation. I så fall är det bra att kontrollera detta så fort som möjligt för att minimera risken för njurskador. Min dotter fick det när hon var 8 månader och vi väntade också i tre dagar innan vi åkte in. Tredje dagen blev hon inlagd på sjukhus. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
    Detta gäller då framförallt när men inte visar andra förkylningssymptom utan "bara feber".

• Thez

Min dotter är feberfri nu och har varit det sen i lördags, men vi åkte upp till sjukhuset i fredagkväll, för det visade sig att hennes lillebror hade 2 av 3 bakterie i näsan så hanhs doktor tyckte att vi skulle åka upp till sjukhuset med dottern för hon kunde ju oxå ha samma. Så nu får båda två antibiotika för dessa bakterier...men dom på sjukhuset tog ingen odling på dottern så dom bara skrev ut antibiotika till henne för att lillebror hade det. Det tyckte jag va ganska dåligt, jag tycker att dom först borde ha kollat det först innan dom skrev ut det...

• Loren

Vad jag menar är såklart att om barnet har en förkylningsinfektion så kan febern vara i mer än 3 dagar, det är inget konstigt. Däremot om febernedsättande inte hjälper eller om febern går ner och sedan blir hög igen så ska man förstås kolla upp. Eller om det inte är i samband med vanlig virusinfektion.

Svar på tråden Feber i 4 dagar...