Kan ju bara prata för mig själv... Men som en som faktiskt inte kan få barn på naturlig väg (och inte har barn än, trots 2 års kamp), skulle jag bli oerhört sårad om mina vänner inte sa nåt förrän långt in i graviditeten. Ska förklara så gott jag kan varför.
Under våra 2 år som vi har försökt, har ALLA våra vänner hunnit få barn, vissa t.o.m. 2. Det går inte att skyddas ifrån, världen står inte stilla för att vi inte kan få barn.
Att få veta det bland de sista "i förbifarten" gör det ännu mer uppenbart att jag inte är som alla andra. Tack, jag lever med barnlösheten varje dag, jag är väl medveten om vårt problem. Men jag vill INTE bli behandlad annorlunda än fertila Frida med tre ungar. Det är ju som att trycka upp felet i ansiktet på mig, och sen bagatellisera saken.
Bra att man är medveten om vännens situation. Troligtvis blir hon både glad och ledsen. Glad för er skull, ledsen för er egen. I början är i alla fall jag mest ledsen, men allt eftersom så byts sorgen ut mot glädje, för man inser att andras barn egentligen inte har nåt med ens egen situation att göra, annat än att det är en påminnelse om ens egen infertilitet. Men det är ju ingen annans fel. Det här är dock en process som tar tid. Får jag veta det två veckor innan ungen föds, då hinner inte jag gå igenom den processen och jag kommer verkligen inte glädja mig den dagen barnet föds. Sorgligt med sant. Då kommer processen äga rum efter barnets födelse istället, och då kan man gå miste om värdefull tid. Får jag däremot veta det tidigt, så hinner jag dels vänja mig vid graviditeten, sen genomgå processen - och även om det gör ont i hjärtat när barnet kommer, så kan jag glädjas tusen gånger mer än annars.
Bara man som gravid inte kräver att den barnlösa ska bli överlycklig på en gång, så löser det sig. Ge henne tid att vänja sig, att processa. Pusha inte, men undvik henne inte heller. Och kanske ska man berätta det enskilt och inte med en massa andra människor runt om, för det kan bli ganska jobbigt med alla andras förväntningar på hur man ska reagera o.s.v. Bättre att säga det på tu man hand.