• xxJessikaxx

Hur hantera buxbom och olivträd över vintern?

Har tagit in mina 4 formklippta buxbom samt ett olivträd för att förvara dem i ett lite svalare matförråd som jag har. Enligt handelsträdgården skulle man kunna göra så med buxbomen men jag minns inte vad som gällde vattning mm? Skall dessa "vila" över vintern och ej vattnas? De står ju mörkt och ganska svalt nu, med undantag för när man snabbt tänder lampan där och hämtar nåt, är det ok, eller ska man liksom täcka över dem på nåt sätt för att de verkligen ska få vila?
    Vad gäller olivträdet så har det vuxit och blivit jättefint sen jag fick det i våras, har haft det ute på en solig, skyddad plats. Problemet på vintrarna här uppe är väl just ljuset, de trivs tydligen med kylan men inte i mörker, så då kanske förrådet inte är en så bra plats? Samma med det, ska det vattnas eller täckas över?
    Nån som är bra på detta?

• Svar på tråden Hur hantera buxbom och olivträd över vintern?
  • alchemilla mollis

Vattna lite då och då, kanske en gång varannan vecka så de inte blir helt kruttorra, men täck inte över dem. Problemet med vinterförvaring är att det ska vara LJUST och svalt, så låt växterna få så mycket ljus som möjligt.

• xxJessikaxx

ok vet inte om det är bättre att ha dem på vår inglasade altan då? Men där blir det iofs nästan lika kallt som ute, dvs bra många minusgrader mitt i vintern, bor uppe i norr. Kan man tänka sig att ha dem där och täcka över dem på natten då det borde vara som kallast?

• alchemilla mollis

Svårt att säga vilket som är bäst. Kan du inte gräva ner buxbomen i en rabatt över vintern? Växterna blir ju mycket känsligare i kruka. Oliven tål att det går ner till -5 vid enstaka tillfällen, men det får inte vara jättekallt hela tiden.
    Skulle tro att oliven klarar att stå rätt mörkt, men buxbomen vill troligtvis ha mer ljus eftersom de har alla blad kvar.

• Millo

Jag har fått ett olivträd i våras. Har letat på nätet och det jag hittade var att trädet mår bra av att ha sin vintervila och bör vid ett tilfälle komma ner till -10 . Jag tog in mitt när det nått -9 nattedtid (bor i kiruna). Under vintern ska det stå ljust och svalt mellan -10 och varmast +10. Mitt står i förrådet ca. +3 jag satte ett uv lysrör där. Så har jag gjort sen får vi se hur det går. Lycka till!

• xxJessikaxx

OK, Millo, så det funkar med ett UV-ljusrör då istället för "naturligt ljus"? I så fall kanske man kan sätta in ett sånt i förrådet även om jag misstänker att det inte gör det, finns knappt nåt elluttag där...Tänker också att här uppe i norr är det ju knappt ljust alls om vintrarna heller. Vet inte hur jag ska göra. Gräva ner buxbomen i en rabatt blir svårt. Vi har dåligt med rabatter på tomten. Ett alternativ är ju att placera dem i garaget istället, där är det två smala fönster som det kommer in lite ljus genom iaf.

• ALJO

Eftersom du bor i norrland är inte övervintring ute ett alternativ. Olivträdet hade jag satsat på att ha som krukväxt inne över vintern, kanske du har ett fönster som inte har element under?
    Buxbomen måste du nog ha lysrör eller högtrycksnatrium till, om du har en vanlig lysrörsarmatur så skall den hänga nära plantorna, sådär 30 cm.

• xxJessikaxx

ALJO, jag läste nånstans att man med fördel kunde ha en lågenergilampa istället för vanlig glödlampa och att detta skulle vara bättre för ljuskrävande växter? Det blir svårt att installera lysrör där inne...
    Vi satte i en sån och ställde buxbomarna högst upp på hyllorna i förrådet så de är nära lampan som är på dygnet runt. Dum fråga, men vad är högtrycksnatrium?

• alchemilla mollis

Lysrör ger ju rätt bra ljus, medan vanliga glödlampor mest bara ger värme(och kan därför göra mer skada än nytta). Vet faktiskt inte hur det ligger till med lågenergi.

• ALJO

Lågenergilampor är väl egentligen samma som lysrörslampor eller? Bara för vanliga lampor..? Tror det iaf.

• Olof S

Letade efter något bra tips på hur jag skulle förvara mitt olivträd och två palmträd jag har ute i trädgården på sommaren. De brukar sällan bli så glada när jag har dem inne hela vinter då jag inte har så gott om plats och får stå hoptryckta i ett hörn utan allt för mycket ljus. Efter lite läsande på internet kom jag fram till att ett växthus vore bästa alternativet, men att bygga ett eget orkar jag inte. Men jag hittade www.lillatoscana.se som tydligen precis har öppnat inte allt för långt bort då jag bor i Skåne. De kommer till och med och hämtar mina plantor och ser till att de mår bra hela vintern! Tänkte det kan vara intressant för andra som eventuellt kan vara i samma sits i Skåne.

• ews

Åh, finns de inge liknande uppe i norra Sverige... ?

Ställde ut mitt olivträd nu igen när jag upptäckte små miiiini myror USCH.

Svar på tråden Hur hantera buxbom och olivträd över vintern?