• isisisis

Karlskrona-Gdynia(gdansk)

Hej.
    Är det nån här som gjort den resan?
    Jag undrar lite över hytter och bekvämligheter.
    Är det osmart att resa utan hytt?
    Vad finns det på båtarna?
    Hur billigt kan man komma undan?

Hemsidan till färjorna är inte jättebra

• Svar på tråden Karlskrona-Gdynia(gdansk)
  • wice

jag åkte för 2 månader sen och det var oki om jag inte varit sjösjuk så gott som hela resan.. Det finns inte så mkt att göra så sett men dom har ju skönhetsalong, massage till nästan gratispriser.. Jag hade velat göra fransk manikyr men när jag kom på att dom hade det så var det fullbokat.. Så om du vill göra något för dig själv så boka nästan direkt när du kommer ombord.. jag rekomendera starkt hytt och dom vi hade var väldigt bra och fräscha.. ta på det planet så du får fönster..
    Trevlig resa

• wice

Vi valde in matbuffen på kvällen men nu i efterhand hade jag skippat det och gått på det andre matstället och beställt något annat som föll mig mer i smaken..
    Vi hade även frukostbuffe invalt och det var jättebra och gott..
    Det finns bara en affär och det är taxfree..
    Dom tog om jag inte minns helt fel bara 190kr för manikyren här i sverige tar dom väl 500 och uppåt..
    Köp sjösjuketabletter och ta drygt en timme innan så slipper du ta risken..

• isisisis

Låter ju fint!
    Vad betalade ni för biljetterna?
    Åkte ni i veckan eller på helgen?

• wice

vi betalade drygt 300kr och hade en 4bäddars hytt.. vi åkte över helgen..
    Jag tror inte jag kommer göra om resan för det var drygt..
    Vi gick aldrig iland..

isisisis skrev 2007-10-18 20:48:19 följande:
    Låter ju fint! Vad betalade ni för biljetterna?Åkte ni i veckan eller på helgen?
  • wice

så lite så..
    Jag var och är gravid och var inne i det värsta illamåndeperioden så det var därför lite att resan inte bli så lyckad..
    Du/ni kommer säkert få trevligt..

• Dex

Vi var ett gäng som åkte i fredags kväll och tillbax i söndags på dagen.

Båten känns väldigt liten om man jämför med finlandsfärjorna. Discot var rätt ok, dom körde karaoke först och sen disco. Ölet är väldigt billigt..

Buffén var väl sådär.. med facit i handen skulle vi helt klart valt à la carte restaurangen.

Har du anlag för sjösjuka ta tabletter innan. Det blåste bortåt 20 m/s i fredags natt och det gungade rätt friskt.

Dagturen hem var pest.. ungefär dom tråkigaste 10,5 timmarna man har upplevt.

Rekommenderar hytt i bägge riktningar, även om man åker på dagen. Det är rätt skönt att kunna lägga sig i lugn o ro och sova en stund även på dagen.

Gdynia var en ganska trevlig liten stad. Blev väldigt positivt överraskad över låga priser på allt. Ångrar att vi inte tog oss ut till stormarknaderna som ligger mellan Gdansk och Gdynia.

Trådlöst internet finns på båten, ganska dyrt men på söndagen var det värt hur mycket som helst att kunna surfa bort några timmar.

Funderar ni på hotell i Gdynia så är Hotell Gdynia ett helt ok ställe. Schyssta rum och trevlig bar. Gratis trådlöst internet.

Äta på restaurang är oxå väldigt billigt. Finns många trevliga restauranger i stan.

• Dex

PS. Ska jag göra om resan någon gång så kommer det att bli två kvällsturer, fredag och lördag och bilen ska få följa med.. frågan är bara vem som ska hålla sig körbar...

• Marvinna

Åker du över natten så rekommederar jag att ni tar en hytt. Det är jobbigt att sova i vilstolar - dessutom måste man hålla ögonen på sitt bagage.
    Vi åkte söndag kväll för att få en heldag i Polen. Färjan ligger i Polen hela måndagen för att vända hem på kvällen (är i Karlskrona tis morgon)

Vad det kostar och vilka hytter som finns hittar du på www.stenaline.se/stena_line/sv/sweden.html

Glöm inte passet!

• Marvinna

Stena Baltica åkte jag med.

• isisisis

Just ja passet!

Jo,jag såg att det var bara en kryssning som man stannade en dag i Gdynia.
    Resten var bara fram och tillbaka.
    Ska man stanna en dag så var det shoppingkryss man skulle åka,men den åkte bara på sön-mån.
    Sen vart det snordyrt!
    Om man skulle åka valfri dag och stanna över en dag.

Vi flyger nog kanske billigare än färjan,om vi inte väljer sön-mån.

Tack för infon Marvinna!

• Trulakula

Vi har tagit denna resa många gånger innan. Det enda som motiverat oss att klämma in oss i en hytt, gå upp okristligt tidigt för att tvingas lämna båten vid 07.00 på morgonen - har varit de ganska bra biljettpriserna samt möjlighet att shoppa alkohol billigt på båten. Stena Line har nu tagit bort all attraktion med denna resa. De har höjt biljettpriserna omotiverat mycket och tar nästan "systembolags-priser" för alkoholen. Jag jämförde båtens alkoholpriser med priserna på Bordershop i Tyskland och båtens priser är nästan 100% dyrare på allt. Det finns nu inget nöje kvar med denna "Nöjesresa".

Nästa gång blir det flyg till Gdansk, hotell i Gdansk och shoppa alkohol i Polen till Polen-priser istället.

Svar på tråden Karlskrona-Gdynia(gdansk)