• AoN

VW Passat??

Hej!

Jag undrar hur många mil en VW Passat kan gå innan det är dags för skroten?

Är ute och letar efter en begagnad sådan men de flesta har gått ganska långt.. Det är svårt att veta hur långt som är FÖR långt!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden VW Passat??
  • LinnaLi

vi köpte en som gått 20000 och den funkar bra, måste ju kunna gå rätt många mil till. Det är ju stor skillnad på nyare bilar och äldre...

...för evigt, för alltid...
  • Gorban

Det som kan tvinga den till skroten direkt är ju antingen rost på bärande delar som inte går att åtgärda eller totalhaveri av motorn. Annars är det ju en fråga om hur mycket du kan tänka dig att lägga på reparationer. Det är inte säkert att det mest ekonomiska är att köra slut en bil så att den hamnar på skroten.

• AoN

Jag har aldrig haft någon VW förut, så jag vet inte riktigt vad det är för saker man ska vara uppmärksam på när man ska köpa en.. Är rost ett vanligt problem bland VW?

Det kan inte bli någon ny bil, utan vi är inställda på att det blir en del meck. Jag skulle tro att det blir en från 90-talet.

LinnaLi:
    Vilken årsmodell är det på er passat?

• LinnaLi

Det är en -00 som vi har. Det som brukar vara problemet med äldre passater är framvagnen.

...för evigt, för alltid...
  • Gisney

Vi har precis sålt vår 98:a. Aldrig mer Passat för vår del. Bara en massa krångel med framvagn och leder. Nu hade vi en tdi. Två kompisar har haft samma bekymmer :(

• K J N

Passat är i allmänhet driftsäker och vettigt kostruerad med låga driftskostnader. Många mil är ingen fara på en sådan bil men om den har tung motor (sexa eller diesel) så tar styrleder, frambromsar och liknande stryk och de behöver då bytas lite oftare.

Största problemet är normalt sett rosten, köp ett så rostfritt exempelar som möjligt och håll efter den bara.

• Lii1

Det beror på många faktorer, ofta bytt olja, filter me mera=välservad bil.

Min passat gick 38 000 mil å inge problem me varken oljläckage el något. bilen kom till skrot å jag till akuten i en pling plong taxi pga en icke trafik kunnande hjullastar förare.

Svar på tråden VW Passat??