Vit färg?
Alla ni kloka "rustare" där ute, vad har ni målat väggarna i för vit färg? äfinns ju en uppsjö för en nybörjare som jag...
olika brytningar osv. vad har ni valt, brytning? matthet? glans?
hjälp mej bli lite klokare !!!
Alla ni kloka "rustare" där ute, vad har ni målat väggarna i för vit färg? äfinns ju en uppsjö för en nybörjare som jag...
olika brytningar osv. vad har ni valt, brytning? matthet? glans?
hjälp mej bli lite klokare !!!
Modevitt har vi. Den drar lite åt grått. Väldigt vanlig färg bland våra vänner.
heter den rätt och slätt "Modevitt"?
I kök, tv-rum och hall har vi Mio Mandel (Nordsjö). Den är mjuk och behagligt vit, bruten åt det gula hållet. I vardagsrummet har vi sedan förra helgen Nordsjövit som inte har lika mycket gult i sig.
På väggar ska man ha matt färg, vi har Bindoplast 7 men man också använda t ex Xtra-matt väggfärg 4.
I vår butik fanns alla vita färger uppmålade på stora skivor. Tittade man på dem en och en såg alla lika vita ut men tillsammans i en hög kunde man lätt plocka bort de som var ljusrosa, ljusblå och ljusgrön. Det fanns en färgkarta med 38 vita nyanser brutna i skalan gult-rött-grönt-blått. Våra snickerier är målade i S-0502-Y och man vill ju heller inte ha en så pass vit färg på väggarna så att dörrar och fönster ser "nikotingula" ut utan även de ska ju upplevas som vita.
Om det helt enkelt är en vanlig vit färg ni vill ha på väggarna så skulle jag rekommendera Nordsjövit - den kan helt enkelt inte bli fel.
Från Alcro gillar jag färgen snö och inte äggskal...tycker att vitt ska va vitt och inte åt nåt gult eller grått håll.