• camas

kastrerad katt... lämna ensam?

en undran...

Var hos veterinären idag och fick våra två dam katter kastrerade/sterilicerade (vad det nu heter på tjejer?)

Och båda kan ju gå själva men är fortfarande LITE omtöcknade efter sövningen.
    De har båda tratt på sig.

Kan man lämna de ensamma i ca 4 timmar eller måste man vara hos dem hela tiden?

De är instängda i ett lugnt rum med filtar på golvet och kattlådan står där inne oxå. samt så finns det vatten för dem...

är det någon fara att lämna dem?

• Svar på tråden kastrerad katt... lämna ensam?
  • LillaLulla

Nej, jag skulle aldrig lämna ett djur som nyss har gått igenom en så stor operation.

Och det heter kastrering, även om det är honor!

• skorpionen80

Jag hade inte gjort det. De är ju nyopererade! Kan de g på lådan sjläva? Har de försökt komma åt ärren? Har ni koll så att de åter & dricker som de ska? Kan de hoppa upp på något? Kan inte vara skönt att hoppa med nyopererad buk... jag hade gått upp någon gång i natt i tittat till dem, absolut. Har du chans att sova i samma rum som de så du hör om något är galet?

• camas

ok... för grejen är att jag MÅSTE lämna de ensamma nu ikväll i ca 1½ timme för jag ska hämta sambon från jobbet...

• camas

de kan gå på lådan... mat får de ju inte äta förens imorgon (de är ju som sagt opererade idag...) Men vatten dricker de...

skorpionen80 skrev 2007-10-18 20:39:26 följande:
    Jag hade inte gjort det. De är ju nyopererade! Kan de g på lådan sjläva? Har de försökt komma åt ärren? Har ni koll så att de åter & dricker som de ska? Kan de hoppa upp på något? Kan inte vara skönt att hoppa med nyopererad buk... jag hade gått upp någon gång i natt i tittat till dem, absolut. Har du chans att sova i samma rum som de så du hör om något är galet?
  • skorpionen80
    camas skrev 2007-10-18 20:39:49 följande:
    ok... för grejen är att jag MÅSTE lämna de ensamma nu ikväll i ca 1½ timme för jag ska hämta sambon från jobbet...
    Ja, har du inget annat val är det väl onödigt att fråga? Men hur blev det 1,5h nu helt plötsligt?
  • therre

Nej! [ Katterna är omtöcknade ett par timmar och man måste se till att deras andningsvägar är fria hela tiden. När de vaknar kan de knappt gå och ramlar, vinglar lätt. Onödig fråga!

• camas

jag funderade på att åka in tidigare för att slippa åka in mitt i natten med sonen... utan åker in lite tidigare medans man fortfarande är pigg o sover nån timme inne i stan där jag ska hämta sambon....

därför blev 4 timmar 1.5 h... beroende på hur jag gör...

• camas

Läs vad jag skrivit i ts kanske innan du svarar..

de går nästan som vanligt... de dricker vatten o kan gå på lådan... de är ju INTE så att de fortfarande ligger halv sövda lixom... om det varit så hade jag ju inte ens ställt frågan ju...

therre skrev 2007-10-18 20:45:20 följande:
    Nej! [ Katterna är omtöcknade ett par timmar och man måste se till att deras andningsvägar är fria hela tiden. När de vaknar kan de knappt gå och ramlar, vinglar lätt. Onödig fråga!
  • therre
    camas skrev 2007-10-18 20:49:13 följande:
    Läs vad jag skrivit i ts kanske innan du svarar..de går nästan som vanligt... de dricker vatten o kan gå på lådan... de är ju INTE så att de fortfarande ligger halv sövda lixom... om det varit så hade jag ju inte ens ställt frågan ju...
    som sagt - jag hade inte lämnat katterna ensam alls. de har ju varit med om en operation. har du ingen som kan se till katterna, alt. hämta din sambo?
  • camas

nej... bor på landet och finns tyvärr inga andra alternativ... men som det verkar från er så får jag nog vara hemma tills han ringer efter skjuts...

Svar på tråden kastrerad katt... lämna ensam?