• Cinsaga

Tips & recept på snabblagad fredagsmysmat ?

Hjälp... har slut på matidéer just nu, och varje fredag slutar det med att vi bara äter räkor,eller möjligen tacos / tortillas eller hemgjord pizza. Gott i och för sig,men jag skulle behöva tips ( och ev recept ) på något annat gott och enkelt att laga då man är trött men sugen på nåt smarrigt en fredagskväll. Någon som har nåt bra tips ?

• Svar på tråden Tips & recept på snabblagad fredagsmysmat ?
  • PernillaWaxin

Imorgon ska vi äta kebab i pitabröd med massor av grönsaker vi brukar ha lök, sallad, gurks, tomater och paprika. Det finns supergoda kebabsåser eller vitlökssåser att hälla över GOTT!!!

• Kaja78

Mitt bästa fredagsmat-tips är lövbiff som man brer vitlöksfärskost på (typ Bonjour, Cantadou) viker ihop så att osten kommer inåt och steker några minuter på varje sida, salta och peppra. Till det är det godast med egen gjord klyftpotatis men enklare med frysta typ pommes chateau som man bara slänger in i ugnen. Och så lite sallad till förstås.
    Man kan hälla vatten i stekpannan efter att man har stekt köttet och låta sjuda nån minut så har man en enkel skysås till också.
    Lycka till!

• Ananaspaj

Skäk kycklingfilé i mindre bitar typ 3x3 cm..salta och peppra.
    Fräs med vitlök. Släng i strimlad soltorkad tomat och hackad färsk spenat. Häll på ett paket matlagningsgrädde, koka några minuter, smaka av, salta och peppra o det behövs.

Antingen blandar du allt med nykokt bandpasta eller så serverar du pasta brevid. Ha grovriven parmesan till och torrostade pinjenötter är gott.. ( Det gör du lätt själv i en torr stekpanna, lite gravt salt på om du vill!

Mums! Och sååå snabbt!

• buffybus

bacon lindad kyckling med ris....

tar bara kycklingfileér snitta i mitten och lägg i tomat och mozarella ost, linda om med bacon och stek lätt på stekjärnet. sen gör man nån sås...typ vispa ihop grädde och lite sånt...chilisås och lägg ner kycklingarna i ugnsform...häll över sås och lite extra ost...

in i ugn...och koka ris.... mums..

annars fyllda franskbröd. gör man vanlig köttfärssås...i gryta... sen tar man franskbröd och delar på längden...tar ut brödinnehållet fyller det med den färdiga köttfärsen och ost på det och in i ugnen på 200gr.

till det kan man ta pizza sallad ex. då river man vitkål och blandar först med olja och salt. sen häller du på rödvinsvinäger och peppar...smakar efter behov..

eller vanlig grönsallad som man gillar....

BF 11 feb
  • buffybus

det sista jag skrev va nog mitt bästa tips...det går snabbt och laga och är otroligt gott....

BF 11 feb
Svar på tråden Tips & recept på snabblagad fredagsmysmat ?