• Pysselgalningen

Dåsig efter sövning, hur länge? (katt)

Min katt har varit och blivit sövd idag för sköljning pga urinsten.
    Hur länge tid brukar dom vara dåsiga?
    Han väcktes kl 16.00 och har fortfarande inte velat varken äta eller dricka vatten + att han verkar väldigt trött än.

Sen fick han en mat som han ska äta i 1 vecka. Hur gör man med en katt som inte vill äta maten som han behöver för att försöka bli frisk?

• Svar på tråden Dåsig efter sövning, hur länge? (katt)
  • LillaLulla

Han äter nog. Det är inte så konstigt att han inte äter något i dag eller ens i morgon då han har varit sövd. Speciellt foder för urinstenskatter kan man gärna ge hela livet ut!

De kan vara dåsiga från allt mellan två timmar till åtta timmar eller mera. Det är därför de absolut måste hållas inne i minst ett dygn efter sövning.

• LillaLulla

Han äter TIDS nog, skulle det stå. ^^ Finns ingen katt som medvetet och med vilje svälter ihjäl.

• Pysselgalningen

Där här du lite fel. Hundar svälter inte ihjäl, men katter kan faktiskt svälta ihjäl av ren matvägran. Denna stackare har tidigare matvägrat längre perioder när jag försökt byta mat, vilket resulterat i att han magrat och jag fått gå tillbaka till samma.

Sen ska han äta specialdiet resten av livet, vilket den andra katten även kommer få göra. Men maten han ska ha nu under en vecka är speciellt för att stenarna ska minska i storlek ( alla kommer inte ut tydligen vid sköljning) och sen ska han äta en annan mat (torrfoder) i 6-12 veckor innan han går över på det han ska få resten av livet.
    OM han klarar sig igen detta vill säga. Veterinären var inte helt säker på det då han hade rätt stora stenar.

• LillaLulla

pysselgalningen - jaha, själv har jag aldrig sett eller hört om nån katt som har dött av att den matvägrat, men det är ju bara jag. ^^

Försök att strunta i honom så mycket som möjligt när han ska äta. Tänk inte att han per automatik kommer att matvägra igen.

• Pysselgalningen

Har har iaf börjat röra på sig och stångas lite

Ska ringa veterinären imorron och fråga hur vi ska göra om han blåvägrar att äta maten.
    Han är inte förtjust i blötmat och äter bara KiteKat isf

Svar på tråden Dåsig efter sövning, hur länge? (katt)