• Maijlo

Om man kokar vin-när försvinner alkoholen?

Om man kokar vin, hur lång tid tar det innan alkoholen försvinner?

• Svar på tråden Om man kokar vin-när försvinner alkoholen?
  • Maijlo

T ex i såser eller för att få fram smaken utan alkohol. Jag ammar.

• Malleballebuse

Du behöver inte oroa dig för att det ska finnas någon alkohol kvar om du låter såsen koka en stund. Annars så finns det alkoholfritt matlagnings vin i din mataffär. Brukar stå vid oljorna. Smaklig spis!

• elims

Koka kanske lite längre för säkerhets skull.

Ren alkohol är svår att koka bort helt iof, typ från glögg osv.

• EttElaktTroll

Hittade den här informationen

Nej, tydligen måste man koka länge för att få bort alkohol. US Department of Agriculture’s Nutrient Data Laboratory har kommit fram till följande:

Efter 15 minuters kokning återstår 40%
    Efter 30 minuters kokning återstår 35%
    Efter 1 timmes kokning återstår 25%
    Efter 2 timmars kokning återstår 10%

Den som inte åker vilse får inte se mycket :p
  • JAG är BÄST

Men har du inte läst i alla ammninga trådar att du kan sitta och amma samtidigt och dricka vin?.

Kolla så får du se att det är ingen fara med alkhol då man ammar.

• Buttelina
    EttElaktTroll skrev 2007-10-18 23:32:21 följande:
    Hittade den här informationenNej, tydligen måste man koka länge för att få bort alkohol. US Department of Agriculture’s Nutrient Data Laboratory har kommit fram till följande:Efter 15 minuters kokning återstår 40%Efter 30 minuters kokning återstår 35%Efter 1 timmes kokning återstår 25%Efter 2 timmars kokning återstår 10%
    Förvånad det visste jag inte! TUR att jag inte åt den där grytan med en massa vin i som svärmor lagade när jag var gravid!
  • EttElaktTroll

Nej, jag visste inte heller, jag trodde faktiskt alkoholen försvann direkt när den kokade =) Men samtidigt så är det juinte så mycket alkohol i vin och i mat är den ju oftast utblandad med annan vätska =) KRAM

Den som inte åker vilse får inte se mycket :p
  • Zizter

och SÅ mycket vin brukar man ju inte ha i såsen heller.. bara skvätt.. så jag tror inte nån behöver få nån hjärtattack här nu.. hehe

Vem behöver dokusåpor när familjeliv.se finns????
Svar på tråden Om man kokar vin-när försvinner alkoholen?