• ida ee

bröstförstorning

Undrar lite om bröstförstoringar.
    Vad kan det innebära för komplikationer vid mammogragi sedan? Är risken större för cancer eller att risken är större att den inte upptäcks i tid? Var ska man lägga inlägget för att underlätta en mammaografi osv?

• Svar på tråden bröstförstorning
  • Terppa

varför ska du förstora brösten?
    jag skulle aldrig våga stoppa in främmande saker i kroppen frivillig...verkligen inte plast oavsett om den e flytande, fast eller innehåller vatten...

det är en ökad risk för cancer men den e inte så stor vad jag vet. ja det försvårar vid mammografi och den går nog inte "placera" så att det underlättar.

amning blir oxå svårare om ändå inte omöjligt...

(Syrran har "gelehallon-implantat", dvs fast massa)

jag e helt jävla värdelös...
  • Ellah
    Terppa skrev 2007-10-18 23:46:18 följande:
    varför ska du förstora brösten?jag skulle aldrig våga stoppa in främmande saker i kroppen frivillig...verkligen inte plast oavsett om den e flytande, fast eller innehåller vatten...det är en ökad risk för cancer men den e inte så stor vad jag vet. ja det försvårar vid mammografi och den går nog inte "placera" så att det underlättar. amning blir oxå svårare om ändå inte omöjligt...(Syrran har "gelehallon-implantat", dvs fast massa)
    Nu gällde väl ej TS fråga hurvida hon ska eller inte ska förstora brösten???

Det finns inga belägg för att implantat orsakar cancer!!!

Det finns ingen ÖKAD risk för cancer bara för att man har implantat, däremot finns en ökad risk att cancer inte upptäckts i ett så tidigt skede som hos kvinnor utan implantat, speciellt då det gäller stora implantat. I de flesta fall försvårar ej implatat varken mammografi eller en bröstundersökning, däremot kan en grundligare undersökning behövas med fler bilder, och i vissa fall får man komplettera detta med en ultraljusundersökning. Det är även viktigt att berätta detta för personalen vid en mammografi och din läkare så man kan hålla koll på detta på ett bra sätt. Kan tillägga att implantat under muskeln stör mammografin minst.

Risken för störd amningsförmånga är mycket liten, det finns inga tecken på att implantat skulle störa förmågan att kunna amma.
  • oxytocin

Mamma jobbar på mammografiavdelningen och enligt henne är det ofta väldigt svårt att röntga bröst med implantat, alltså svårare att upptäcka ev cancer!

Svar på tråden bröstförstorning