Ska man skicka blommor?
Min sambos pappa dog igår
Hur gör man, ska man skicka blommor till mamman? Eller skickar man blommor när det är begravning?
Tack på förhand,
/A
Min sambos pappa dog igår
Hur gör man, ska man skicka blommor till mamman? Eller skickar man blommor när det är begravning?
Tack på förhand,
/A
Åk till henne om hon inte bor allt för långt bort!
Man brukar väl ha ett arrangemang eller en bukett på begravningen som står därframme vid kistan.
Min sambo är hos henne nu, och vi var där hela dagen igår. Jag tänkte att mina föräldrar skulle skicka blommor för att visa sin omtanke. Men man skickar på begravningen alltså?
Så är väl mest brukligt att göra som jag har förstått det, men jag är inte så jätteerfaren tack o lov.
Man kan ju faktiskt skicka så många blommor man vill. Man har med ett blomsterarrangemang på begravningen, men de är ju till den som avlidit. Vill du skicka en blomma till din svärmor så gör det, men att kanske ringa och prata skulle nog värma mer.
Blommor känns som man skickar till någon om är lite längre ifrån än svärmor.
Gör en massa mat och gör till portioner som går att frysa in. När min pappa dog vet jag inte om vi hade fått nån mat om inte mormor "flyttade in" hos oss och gav oss mat. (Vi barn var mellan 2-17 år)
Låt dina föräldrar skicka blommor till svärmor, det värmer att veta att någon tänker på en.
När min pappa dog för ett par år sedan fick både jag och min mamma en del buketter precis dagarna efter dödsfallet, det kändes skönt att veta att någon tänkte på en samidigt som det var rätt skönt att just de människorna inte ringde eftersom vi inte var "jättebundis"
Tussan05 - som sagt, vi var hos henne hela dagen igår, och nu är hennes söner med henne. Vi har gråtit och kramats och sörjt tillsammans.
Jag tänkte alltså på mina föräldrar, att dom skulle visa sin omtanke genom att skicka blommor, men jag vet inte riktigt hur man brukar göra. Men då kanske dom kan skicka en bukett för att visa sin omtanke...
Det är många som skickar även före begravningen. När min pappa dog så fick jag massor med blommor från olika håll, det kändes jättebra mitt i allt elände. Så det är nog en bra idé att skicka även före begravningen om man känner för det.
Är det för tidigt att skicka en dag senare, eller ska man vänta några dagar?
Jag hade tyckt att det var helt ok dagen efter
OK. Tusen tack för alla svar!
Dina föräldrar kan absolut skicka blommor.
Min syster skickade till min sambos mamma. Hon blev glad, så glad man nu kan bli mitt i eländet, och tyckte det var gulligt att de tänkte på henne.
Sedan något blomarrangemang till begravningen också. Måste man av något skäl välja, så blir det väl blommor till begravningen.
Tycker de ska skicka blommor innan begravning och krans på begravningen, det är vanligast.
Fick denna dikt av en vän då min morfar gick bort, väldigt fin och säger mycket.
Ibland liksom hejdar sig
tiden ett slag
och någonting alldeles
oväntat sker
Världen förändrar sig
varje dag
men ibland blir den aldrig
densamma mer
Ja det var lite så jag menade, att dina föräldrar skickar blommor och att ni kan ställa upp på annat vis. Att göra mat är en jättebra idé! Då har hon en sak mindre att tänka på ett tag och samtidigt känner att ni tänker på henne.
Beklagar er sorg.
Man kan mkt väl skicka en blomma nu. Vi fick blommor, cd-skivor med vacker musik, brev, dikter, nallar, vykort mm när pappa dog. Det värmde mkt!!!
Min mamma sa en sak som jag tycker är vettig;
- Jag har alltid undrat varför folk skickar blommor hem till de som är kvar, skicka blomstercheckar istället så att de anhöriga varje vecka kan gå och hämta ut nya blommor till graven. Som efterlevande kan det kännas absurt med en massa blommor i hemmet.
Tänkvärt, tycker jag. Kanske finns de som känner annorlunda.
Man kan skicka blommor både till hemmet och begravningen. Blommorna på begravningen är ju för att hedra den döde, och de man skickar är ju en tanke och hälsning till de anhöriga.
Vi fick ´väldigt mycket blommor och dylikt skickade hem till min mamma nu när min pappa gick bort, det värmer och är ändå kravlöst så att säga.
Man kan väl skicka både innan och till begravningen?