• MiniFröberg

Framkalla digitala bilder 10x15?

Jag vill alltså framkalla bilder jag tagit med min digitalkamera i vanligt fotoformat 10x15. De passar ju inte i ramar eller fotoalbum annars!
    Jag har frågar om detta innan och fick då ett par svar på labb som man kan välja det formatet och även som skulle ha något program där man själv kunde beskära så det skulle fungare.
    Men jag har kollat på dessa sidor och ser bara att jag kan framkalla i 10x13 eller 11x15.
    Så snälla, jag frågar igen, VAR kan jag göra detta?
    Och om jag fortfarande inte får till det måste ni ge mig en ordentlig guidning

• Svar på tråden Framkalla digitala bilder 10x15?
  • Jiie

Jag använder mig av www.ifolor.se
    GÖrenkelt att ladda upp korten där.

Lilleman - Alexander/Felix/Filip/Max - Bäst Före 13/12
  • inze

Ett tips är att ladda hem Extrafilms lilla program som heter ExtraFilm hemma. Tror du ska hitta det här:
    www.extrafilm.se/products/default.aspx

Med hjälp av det kan du beskära bilderna i 10x15 format och sedan spara dem med nytt namn och beställa var du vill. Programmet har även möjlighet till Autofix av bilden och borttagning av röda ögon.

• MiniFröberg

SÅ bra!

Det programmet har jag redan ju,. men inte har jag fattat att det beskär i 10x15. hehe. Toppen!
    Tack!

• Jesster
    Alle skrev 2007-10-19 20:19:31 följande:
    www.crimson.se
    Var på Crimson hittar du 10x15?
    (¯`°?.¸ Längtar ¸.?°´¯)
  • inze

Många framkallningsföretag gör väl numera 10x bilder där längden anpassas efter den inskickade filen. Så vill man ha 10x15 bilder måste man själv beskära bilderna innan man skickar in dem. Till det är då ExtraFilms program jättebra för det är inställt på att beskära i det formatet redan när man installerat programmet (går att ändra manuellt om man vill). Gäller också att komma ihåg att spara bilden under nytt namn så man inte skriver över originalfilen då man kanske vill ha hela bilden en annan gång.

Svar på tråden Framkalla digitala bilder 10x15?