• Anonym

Räknas vi som gifta hos socialen även om vi ansökt skilsmässa och bor åtskilda?

jag och min man ska skilja oss. Han ska flytta. Kommer vi att räknas som gifta trots detta hos socialen? för det är ju 6 månader det tar innan vi får det beviljat. kommer de räkna vår ekonomi separat ? han vill plugga med studielån men om de räknar oss som gifta kommer jag ju inte få sos bidrag om han pluggar. någon som vet??? räknas vi som gifta eller inte? då vi ansökt om skilsmässa och flyttat isär?

• Svar på tråden Räknas vi som gifta hos socialen även om vi ansökt skilsmässa och bor åtskilda?
  • mianf

Jag kan inte säga säkert, men tror man räknas som gift tills skilsmässan gått igenom.

• Anonym (socio)

Ja, generellt är man försörjningsskyldiga gentemot varandra tills skilsmässan gått igenom. Dock kan rätten till bistånd ändå finnas då man tittar på omständigheterna i varje ärende. Jag tycker att du ska boka en tid till en socialsekreterare och få en bedömning av just din situation.

• Hannah76

Du kan få hjälp ändå, så länge du lämnar in alla papper, samt visar pappaer på sen att skillsmässan gått igenom senare.

• k girl

Jag fick bistånd under en tid då jag inte visste om jag och min make skulle skiljas, så de kan ta rätt stor hänsyn till situationen. Jag fick väl tre månaders betänketid tror jag, sedan skulle jag ha bestämt mig. Jag lämnade in skilsmässoansökan under den tiden.

• Anonym
    Hannah76 skrev 2007-10-19 12:40:10 följande:
    Du kan få hjälp ändå, så länge du lämnar in alla papper, samt visar pappaer på sen att skillsmässan gått igenom senare.
    men kan och kan, jag måste ju vara säker! kan inte försörka mitt barn om jag inte får pengar.
  • Anonym

försörja ska det stå

• Anonym (socio)
    Anonym skrev 2007-10-19 12:42:01 följande:
    men kan och kan, jag måste ju vara säker! kan inte försörka mitt barn om jag inte får pengar.
    Ja, men du kan ju inte vara SÄKER förrän du ansökt och fått det prövat. Det finns en massa olika faktorer som kan spela in och det finns ingen här som med säkerhet kan säga att du får eller inte får ekonomiskt bistånd. Inte ens en socialsekreterare - vilket jag är t ex.
  • Hannah76

Det bästa är att du ringer ditt kontor och ber att få prata med en handläggare. Vad är det som gör att du måste få bidrag?

• Anonym

Anonym (socio) skrev 2007-10-19 12:45:44 följande:

Ja, men du kan ju inte vara SÄKER förrän du ansökt och fått det prövat. Det finns en massa olika faktorer som kan spela in och det finns ingen här som med säkerhet kan säga att du får eller inte får ekonomiskt bistånd. Inte ens en socialsekreterare - vilket jag är t ex.
    fast jag trodde det fanns regler inom socialen som gällde ALLA! som antingen räknas man som gift trots detta eller inte.
  • Hannah76

Jag tror inte att det är så svart/vitt. Många kanske behöver bidrag för att kunna flytta ifrån sin make/maka, och man kan inte tvinga folk att bo ihop tills prövoperioden är över (vissa har det ju väldigt jobbigt).

• Hannah76

Tex så betalar fk ut bostadsbidrag innan man är skild, bara man visar papper på att man ligger i skilsmässa.

• LoppanL

Huvudprincipen är att så länge skilsmässan inte gått igenom är man försörjningsansvariga för varandra. Men så finns det alltid individuella skäl som gör att man kan göra andra bedömningar. Sen kan det ju vara så att han inte har möjlighet att försörja dig, om han ska studera och då är det något att ta hänsyn till (men det förutsätter att du kan visa upp hans ekonomiska situation). Det enklaste sättet för dig att få besked är att ringa till ditt socialkontor och gå igenom din situation och så får de göra en bedömning!

Svar på tråden Räknas vi som gifta hos socialen även om vi ansökt skilsmässa och bor åtskilda?