• Dora

Hur länge står sig köttfärssås i kylen?

Som rubriken lyder. Efter hur lång tid riskerar man att bli matförgiftad?

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Svar på tråden Hur länge står sig köttfärssås i kylen?
  • gullet79
    Dora skrev 2007-10-19 13:01:37 följande:
    Som rubriken lyder. Efter hur lång tid riskerar man att bli matförgiftad?
    ingen aning,jag brukar frysa in det som blir över,eller så äter jag det dagen efter till lunch...
  • Hannah76

Det beror ju på hur snabbt man kylde ner den och satte in den i kylen, och vilken temperatur man har i kylen. Jag är nojjig, så jag skulle max äta den dagen efter (om jag kylt ner den och den stått i kyl).

• BonniMix

Köttfärssås med mjölkprodukter - håller nog i sig inte lika länge som köttfärsåser UTAN mjölkprodukter.. Min gräns går nog 4-5 dagar i kylskåpet.. Sen beror det på om det är nötfärs eller grisfärs. Grisfärsen är sämre.

• Dora
    BonniMix skrev 2007-10-19 13:05:09 följande:
    Köttfärssås med mjölkprodukter - håller nog i sig inte lika länge som köttfärsåser UTAN mjölkprodukter.. Min gräns går nog 4-5 dagar i kylskåpet.. Sen beror det på om det är nötfärs eller grisfärs. Grisfärsen är sämre.
    Det är nötfärs och  den står framme ca 10 minuter innan den åker in i kylen där det är rätt kallt. Hoppas jag inte förgiftat min dotter och hennes kompis. Är så veckovill att jag inte hade riktig koll på hur länge den stått. Tror den är 4 dagar eller 5.
    ♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • annca

Då är det knappast någon risk.
    Snabbt in i kylen, och kall kyl, och nötfärs...

Vi lagar nästan alltid på blandförs, och det brukar nog ta minst 30 min innan den kommer in i kylen. Brukar försöka frysa in så fort som möjligt, men 3 -4 dagar i kylen för tillagad köttfärs (blandfärs) har inte gjort oss sjuka än!

Dora skrev 2007-10-19 13:07:44 följande:
    Det är nötfärs och  den står framme ca 10 minuter innan den åker in i kylen där det är rätt kallt. Hoppas jag inte förgiftat min dotter och hennes kompis. Är så veckovill att jag inte hade riktig koll på hur länge den stått. Tror den är 4 dagar eller 5.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Skruttiplutt

Så länge den smakar och luktar gott så är det ingen fara,bara du värmer den så den blir rikigt het så dör skadliga bakterier.

• BonniMix

Det ska vara lugnt, jag tror inte att barnen kommer att bli sjuka...

• Ellah

Köttfärssås skulle jag lätt kunna ha i kylen i 3 dagar och äta utan minsta tvekan.

• BonniMix

Klarade barnen sig från en evt. matförgiftning?

Svar på tråden Hur länge står sig köttfärssås i kylen?