• Majsan81

kasslergratäng i ugn

har tittat runt lite men inte hittat något som lockar.

vad är ert godaste kasslergratängrecept?

Jag brukar göra kassler med grädde och chilisås ihopvispat i en form i ugnen. Men nu är jag lite trött på det. ska även bjuda över en tjejkompis på lite middag ikväll men det behöver inte bli något speciellt stort bara något enkelt och gott

Några tips?

• Svar på tråden kasslergratäng i ugn
  • SnyggEric

Skiva, stek kassler lätt. Lägg i plåt med tomater och chaminjonstuvning, lägg på riven ost och gratinera i ugnen. Servera med potatis och sallad.

Eric är snygg idag.
  • elinS

jag brukar ibland göra en gratäng med tortelllini, kassler, broccoli och ostsås.
    köp torkad tortellini och koka enligt anvisning men lite kortare tid så dom fortfarande har tuggmotstånd, strimla kassler och stek, gör en bechamelsås och blanda i riven ost. Blanda ihop tortellini, kassler och broccoli och lägg i en gratängform, häll över såsen och häll lite riven ost ovanpå. kör i ugnen tills gratängen har fått fin färg, ca 15-20 min.

• Flicka85

Lägg kasslern i en smörad form, häll över en vit sås (jag brukar göra såsen själv), lägg på annanasringar och ha över ett smördegstäcke! In med det i ugnen!! Lovar att det blir smaskens

• Fille Fjonkan

Det slog mig en dag att kassler, creme fraiche och aivar relish borde vara gott ihop. Jag googlade och hittade ett recept Vi hade en mild aivar (och ris) för barnens skull, en starkare hade säkert inte skadat.

4 portioner

Ugnstemperatur 225º

tillagningstid ca 20 minuter
    Ingredienser

ca 500 g kassler, i skivor
    1 dl ajvar relish av valfri styrka
    1 dl lätt crème fraiche
    1 tsk mald koriander
    1 tsk mald spiskummin
    1 röd paprika, i tärningar
    4 portioner couscous
    1 tsk gurkmeja
    ca 300 g gröna bönor, kokta
     salladsblad

Tillagning

Lägg kasslern lite omlott ganska trångt i en ugnssäker form. Blanda aivar, crème fraiche och kryddor och bred över kasslern. Strö på paprikatärningarna. Gratinera i ugnen ca 1 5 minuter.
    Koka couscousen enligt anvisning på paketet men lägg också i gurkmeja.
    Servera kasslern och couscousen med grönsakerna.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • SnyggEric

Fräs kassler, häll på mjukost och en skvätt grädde och koka upp. Blanda i paprikabitar och sedan ärter. Krydda (du kan krydda med t ex lite ketchup, samt peppar)

Servera med bandspaghetti. 
    Eric är snygg idag.
  • Hugos    mamma

skiva kassler lägg i en form tärna smärgåsgurka över bred cramefräs chili över slå över grädde & grattinera severas med ris
    De e jättegott

• jessicolors

Koka ris och täck botten på en form.

Strimla kassler i lagom mängd. Strimlorna ska täcka riset.

Skiva purjolök och lägg ut över kasslern.

Vispa grädde (ca 4 dl till form på 30x40 cm)

Blanda i majonnäs och ketchup i grädde tills smaken påminner om Rhode Island sås. Bred krämen över riset, kasslern & purjon.

Skiva ost och täck formen, skiva tomater och lägg ovanpå osten. Gratineras i 225 grader i ca 20 min.

Inget för viktväktare men supergott!

• 78Misan

Nr1:Kassler varvat med katrinplommon och ananas häll gräddsås över, lite riven ost o in i ugn servera med potatis.

Nr2: Riv potatis lägg ett tunt lager i en gratängform lägg ett lager med strimlad kassler, lök o purjolök lägg ett lager med riven potatis till. ta en skvätt mjölk o krydda med paprika salt peppar ev vitlök vispa ihop o häll över ställ in i ugn ca175 grader. När potatisen är nästan färdig ta ut gratängen och vispa ihop en påse bearnaise sås (brukar göra den utan smör) häll över gratängen ibland får man peta lite med en gaffel så såsen rinner ner ordentligt. in i ugnen igen tills potatisen är helt färdig. Servera med en god sallad.

• 061104

Det är jätte gott att göra en Potatisgratäng men att man har i kassler åxå.
    Mkt vispgrädde ska det vara, det är smaskens.

• 061104
    jessicolors skrev 2007-10-19 14:15:22 följande:
    Koka ris och täck botten på en form.Strimla kassler i lagom mängd. Strimlorna ska täcka riset.Skiva purjolök och lägg ut över kasslern.Vispa grädde (ca 4 dl till form på 30x40 cm)Blanda i majonnäs och ketchup i grädde tills smaken påminner om Rhode Island sås. Bred krämen över riset, kasslern & purjon.Skiva ost och täck formen, skiva tomater och lägg ovanpå osten. Gratineras i 225 grader i ca 20 min.Inget för viktväktare men supergott!
    Det lät supergott, det lär nog JAG prova iaf
  • Hugos    mamma

tärna kassler som varvas med ris i en gratängform häll beanessås över & sröriven ost över & grattinera

• jessicolors

Du kommer inte att bli besviken, jag lovar!
    Potatisgratäng med kassler i som du föreslog ovanför brukar vi också göra, bara såå gott!!

061104 skrev 2007-10-19 14:19:56 följande:
    Det lät supergott, det lär nog JAG prova iaf
  • 061104
    jessicolors skrev 2007-10-19 14:40:03 följande:
    Du kommer inte att bli besviken, jag lovar! Potatisgratäng med kassler i som du föreslog ovanför brukar vi också göra, bara såå gott!!
    DEt är svingott, hehe. =)
  • Sladdis

Jag brukar skiva kassler och bre på rikligt med Lean Cuisine med (stavning??) lök och gräslöksmak.
    Sen varvar jag med rödlök och tomat och strör över riven ost och gratinerar i ugnen tills den fått fin färg.
    Jättegott med en cuinoa-sallad!

~ * allt är lätt när man kan det * ~
  • Majsan81

åh tack så hjärtligt för alla recept! Nu har jag recept för kassler så det räcker bra länge

Svar på tråden kasslergratäng i ugn