• mantaray

När kan man ge barnet citrusfrukter?

Jag undrar när man kan börja ge barnen citrusfrukter, typ apelsin och clementin?

• Svar på tråden När kan man ge barnet citrusfrukter?
  • Jesslan

jag gjorde det för nåra veckor sen när hon var 4 månader det enda hon var intresserad av att smaka och hon älskade det....kan säga att jag bittert ångrer det såna problem vi haft med xem och torrt skinn.....jag ger henne inte det på ett bra tag igen

trodde inte på mirakel förrän jag fick mina
  • Idaochemeliesmamma

tycker barnet om det är det bara att ge

• Påskkyckling

Jag har hört att man ska vänta tills barnet fyllt ett.

• badboll2007

hej, har sett på 8-månaders burkar att de innehåller apelsin ibland så det vore väl ok då antar jag? däremot kan jag skicka liten varning eftersom min son har massa utslag runt munnen som kliar hysteriskt och läkaren tror det beror på en apelsinklyfta han fick smaka på för lite sen...kanske bra att vänta lite?

• strojes

Kommer inte ihåg hur gammal dottern var när hon fick smaka klementin/satsumas första gången. Men innan året var det nog kanske var hon kring halvåret drygt eller så. Vi klipte klyftorna i småbitar för att inte kärnor skulle missas. Allra första smakisen av de fick hon nog bara suga lite saft från en klyfta. Men som med allt gäller det att vara försiktig i början och avvakta ev reaktioner. Just apelsin, klementin/satsumas kan ge livslång allergi om man ger för mycket av frukterna på en gång.

• Mrscaro

man kan ge saften från en apelsin tex, men inte bitar för apelisn kött smälter inte i magen eller tarmen på barnet, o de blir då lätt förstoppning o de e ju inte bra.

• mantaray

hmm, jag ska nog avvakta lite till innan hon får apelsin.

Tack för svaren.

Svar på tråden När kan man ge barnet citrusfrukter?