• Kajaj

Duo eller Kombivagn?

Har börjat fundera på barnvagnsköp och inser att det är en hel vetenskap...

Har ni några tips på märke, duo-eller kombivagn, nytt eller begagnat, affärer med bra priser?

Kajaj i vecka 20

• Svar på tråden Duo eller Kombivagn?
  • marja

Mitt tips är att köpa en så smidig vagn som möjligt. Vi hade en sittvagn med mjuklift, det är så kort tid de använder liggdelen.
    Lycka till/ marja, mamma till Calle 2 år

• Jossebell

Börja med att kolla vad ni ska köra den i för bil. Har ni trångt utrymme i den så måste ju vagnen vara smidig.
    Ny eller begagnad? Det är ungefär som med bilar när du tar med barnvagnen från försäljaren så sjönk värdet rejält men är sedan ganska konstant. Måste du ha sprollans nytt? Skadar inte att titta på begagnat markanden innan man bestämmer sig.
    Liggvagn är väldigt kort men just därför kanske man till det kan tänkte sig att ha en äldremodell som man bara gett någon hundring för och sedan unna sig in helt ny sittvagn som man då ska ha så mycket längre.
    Ska man ha fler barn så innom den närmaste åren kanske man köper för att det ska passa även för nästa omgång barn, men ta aldrig för givet att det blir som man tänkt. Det kan ta lång tid att bli grav nästa gång. Man kan ångra sig och vilja vänta många år. Det kan bli flerbarnsbörd och då behöver man ju en större "spermatruck"

• Jessi

Men vad är det för skillnad på duo och kombi? *har inte förstått än*

• milla

Duovagn- Med den får du med både en liggdel och en sittdel. När barnet har vuxit ur liggdelen så byter du bara till sittdelen och använder samma chassi hela tiden. Fördelen med duon är att den väger minder än kombin och den är oftast lite smalare.

Kombi- Där ligger barnet i en mjuk eller hårdlift direkt i sittdelen. Fördelen är att du inte behöver byta ut någon del. Nackdelen är att den är större och tyngre än duon. Har även sett att liften i bland ramlat ur komibvagnen med barnet liggandes i.

Själv har jag en Emmaljunga Classic Granit Duo. Och jag är jättenöjd med mitt val av vagn. Den är lätt och enkel att manövrera.

Lycka till i Barnvagnsdjungeln!

• Jala

Duo har två separata delar, en liggdel och en sittdel. För att byta dessa måste man montera.
    Kombi har i grunden en sittdel som man i början använder tillsammans med en lift, en löstagbar portabel liggdel. Liften finns i modell mjuk och hård, där mjuk har mjuka kanter, inte lika stadig och där hårdliften är stadigare, men är lite tyngre. De brukar kosta lika mycket.

Duo är bra om man har mycket plats, kan ta upp vagnen i lägenheten/in i huset. Kombi är bra om man tex bor utan trappor och vill ställa vagnen i barnvagnsrummet och bära upp barnet i liften. Det bästa med kombi+lift är att det är smidigt att ta med sig barnet utan att väcka det.

Vi skaffade kombi eftersom vi bor 2 tr upp utan hiss, men hade nog skaffat det även om vi haft hiss. Gillar att man kan bära med sig liften, funkar bra när man ska till folk och inte vill väcka barnet. Blir som en extrasäng.

• Jessi

*lite trög* så man kan inte bära med sig liggdelen till en duovagn då? Tyckte först duovagnen lät bäst men sen insåg jag fördelarna med kombin också... behöver inte bekymra mmig om plats, däremot kommer vi nog vara iväg rätt mkt.... Hmm... Rekommendationer?

• Tussen

En kompis till mig har köpt en sittvagn med en lift i (att ligga i). Hon tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Vagnen är, enligt henne, lättare och mindre (ihopfälld) än både duo- och kombivagnar och dessutom billigare.

• emsipemsi

En vanlig liggvagn är mycket lättare att dra än en kombivagn (=får inte lika ont i ryggen). Olika märkens vagnar väger också olika mycket, så kolla in vikterna på vagnarna samtidigt som du väljer. Sedan har vissa märken (Teutonia bl.a.) en smart funtion som innebär att liggvagnsdelen inte behöver tas bort när man fäller ihop den för transport, vilket kan vara guld ifall man ofta tar bilen. (Vi hade inte en sådan vagn, vilket innebar många svordomar och tillslut använde vi mestadels babybjörnen när vi var ute på stan).

Man kan bära med sig liggvagnsdelen också, men den är inte så smidig att bära på som en lift. Om man nu vill ha en lättburen bäbis kan man säkert ha liften istället för åkpåse, och då får man ju båda delarna.

Men den absolut främsta orsaken till att jag valde en duo (förutom vikten) var att det ser så häftigt ut med en "riktigt" barnvagn. Här kommer en RIKTIGT LITEN bäbis!

• Jala

Nä, liggdelen i en duo går inte att bära omkring, den sitter fast i chassit.

• Annelie78

Jo, den går faktiskt visst att bära med, som Emsipemsi skrev här ovanför. Den är som sagt lite tyngre och klumpigare, men det går. Den är inte lika lätt att lyfta ur som liggdelen i en kombi. Vi har valt en Brio Duo, och på den går det i alla fall att bära omkring liggdelen!

Svar på tråden Duo eller Kombivagn?