Önskar recept på kalla matpajer!
som rubriken lyder...
vill ni delge mig recept på matiga pajer som är kalla och som man kan förbereda dagen innan?
I så fall blir jag glad!
som rubriken lyder...
vill ni delge mig recept på matiga pajer som är kalla och som man kan förbereda dagen innan?
I så fall blir jag glad!
1 förp filodeg eller smördeg
ca 500 g hackad spenat
1 stor gul lök
dill efter smak
250 g feta ost
1 förp philadelphia ost
5 dl riven parmesan ost
3-4 ägg
smör, olja
peppar, salt
Gör så här:
Hacka löken och stek i olja och smör utan att den tar färg. Tillsätt spenaten och dill - låt fräsa ihop utan att ta färg (lämna lite vätska kvar). Lägg i osten och rör ned den i den varma spenaten och smaka av med salt och peppar. Låt röran svalna helt och vänd ned äggen. Täck botten av pajformen med deg, häll i röran och gör ett lock av degen. Pensla lite smält smör och skär rutor löst över locket. Grädda i 200-225 grader mitt i ugnen i ca 35-45 min.
Kall lax- och räkpaj
8 portioner
cirka 30 minuter + tid i kylen
Ingredienser
Pajskal:
200 g kavring
50 g smör
Fyllning:
150 g kallrökt lax, i strimlor
200 g räkor, skalade och hackade
2 ägg, hårdkokta och hackade
2 avokador, i små bitar
1 liten rödlök, finhackad
1 dl lätt crème fraiche
3 msk lättmajonnäs
1 tsk citron, pressad
3-5 krm salt
0,5 krm vitpeppar
Garnering:
100 g löjrom eller röd caviar
citronskivor
dillvippor
Tillagning
Skär kavringen i mindre bitar och fördela brödet till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en pajform, 26-28 cm i diameter. Ställ formen kallt.
Blanda lax, räkor, ägg, avokado och lök med crème fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar. Bred ut fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.
Garnera med rom, citronskivor och dill.
Pajen passar att servera kall på buffébordet.
Å den lax och räk pajen är helt underbar
Har några recept, men ser just nu i kors för jag är så trött (lillan vaknade före f*n) så jag återkommer efter några koppar kaffe.
Jättebra recept, tack snälla...fortsätt gärna med fler recept;)
Nalle Phu: Tack!Det lät oxå jättegott......tror du man måste ha i ärtor för att det ska bli bra? Kan man byta ut det mot nåt annat, i så fall- har du nåt förlag?
puff för fler smarriga förslag!!!