• Grebban

Önskar recept på kalla matpajer!

som rubriken lyder...

vill ni delge mig recept på matiga pajer som är kalla och som man kan förbereda dagen innan?
    I så fall blir jag glad!

• Svar på tråden Önskar recept på kalla matpajer!
  • AnnaK

1 förp filodeg eller smördeg
    ca 500 g hackad spenat
    1 stor gul lök
    dill efter smak
    250 g feta ost
    1 förp philadelphia ost
    5 dl riven parmesan ost
    3-4 ägg
    smör, olja
    peppar, salt

Gör så här:
    Hacka löken och stek i olja och smör utan att den tar färg. Tillsätt spenaten och dill - låt fräsa ihop utan att ta färg (lämna lite vätska kvar). Lägg i osten och rör ned den i den varma spenaten och smaka av med salt och peppar. Låt röran svalna helt och vänd ned äggen. Täck botten av pajformen med deg, häll i röran och gör ett lock av degen. Pensla lite smält smör och skär rutor löst över locket. Grädda i 200-225 grader mitt i ugnen i ca 35-45 min.

• AnnaK

Kall lax- och räkpaj
    8 portioner

cirka 30 minuter + tid i kylen

Ingredienser
    Pajskal:
    200 g kavring
    50 g smör

Fyllning:
    150 g kallrökt lax, i strimlor
    200 g räkor, skalade och hackade
    2 ägg, hårdkokta och hackade
    2 avokador, i små bitar
    1 liten rödlök, finhackad
    1 dl lätt crème fraiche
    3 msk lättmajonnäs
    1 tsk citron, pressad
    3-5 krm salt
    0,5 krm vitpeppar

Garnering:
    100 g löjrom eller röd caviar
    citronskivor
    dillvippor

Tillagning
    Skär kavringen i mindre bitar och fördela brödet till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en pajform, 26-28 cm i diameter. Ställ formen kallt.

Blanda lax, räkor, ägg, avokado och lök med crème fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar. Bred ut fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.

Garnera med rom, citronskivor och dill.

Pajen passar att servera kall på buffébordet.

• neoaliya

Å den lax och räk pajen är helt underbar

Har några recept, men ser just nu i kors för jag är så trött (lillan vaknade före f*n) så jag återkommer efter några koppar kaffe.

• Grebban

Jättebra recept, tack snälla...fortsätt gärna med fler recept;)

• Nalle Puh73
    Kall skaldjurspaj. 2 paket crabstick2 dl ärtor4 dl lätt  cream fraiche2 dl lätt majonäs6 msk finskuren purjolök1 pressad vitlöksklyfta1 msk chilisås4 droppar tabascosaltpeppar Gör en pajdeg, som du förgräddar & låter svalna. (Jag hade färdig smördeg) Rör ihop fyllningen & bred ut den i det kalla pajskalet.Garnera med ex. dillvipor, räkor, citron m.m. Om man vill kan man byta ut crabsticken mot räkor, kräftstjärtar eller vad man tycker. Jag hade 1 paket crabstick & 1 burk kräftstjärtar. SMAKLIG MÅLTID!
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Grebban

Nalle Phu: Tack!Det lät oxå jättegott......tror du man måste ha i ärtor för att det ska bli bra? Kan man byta ut det mot nåt annat, i så fall- har du nåt förlag?

• Grebban

puff för fler smarriga förslag!!!

• Nalle Puh73
    Grebban skrev 2007-10-20 15:41:25 följande:
    Nalle Phu: Tack!Det lät oxå jättegott......tror du man måste ha i ärtor för att det ska bli bra? Kan man byta ut det mot nåt annat, i så fall- har du nåt förlag?
    Skippa du ärtorna om du inte gillar dom. Vad man annars kan ha, var en bra fråga
    Ta lite extra crabstick kanske eller nåt som man tycker passar till dom smakerna.
    Den är supergod.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
Svar på tråden Önskar recept på kalla matpajer!