Nöt innanlår.. vad göra med den?
Har en bit nöt innanlår.. hur ska man tillaga den för att det ska bli gott? Bara steka den eller? Är dålig på att laga nötkött, vi äter mest kyckling och sånt..
Tacksam för lite enkla tips..
Har en bit nöt innanlår.. hur ska man tillaga den för att det ska bli gott? Bara steka den eller? Är dålig på att laga nötkött, vi äter mest kyckling och sånt..
Tacksam för lite enkla tips..
www.svenskkottinformation.se har många bra köttrecept. Där fanns Burritos, Fajitas, Stroganoff och massa annat. Gå in och kolla!
Tack tack!
Lövbiff görs av innanlår men det kan vara lite knepigt att skära så tunnt själv. Stekt helt vanligt i skivor eller helstekt i ugnen blir lite segt. Det behöver koka lite för att bli mört men.
Innanlår funkar bra i grytor, till rullader, sjömansbiff - tunna skivor kokas i öl tillsammans med lök, morots- och potatisskivor är jättegott!
så man ska helst koka den.. hur länge då?
Inte så länge. Det som är bäst är att på något sätt steka det först och sedan låta det koka i lite sås, sky eller likn.
Hur länge beror på hur tjockt det är. Strimlor eller tunna skivor tar inte mer än 30 min att få möra och fina. Under tiden kokar man potatis, ris, gör potatismos eller vad man nu vill ha till.
Ett tips är att använda receptsök. Icas använder jag ofta. Knappa in innanlår alt lövbiff och se vad du får upp.
Innanlår blir väl inte segt? Tänker du på ytterlår? Den rostbiff du köper i affären är gjord på innanlår. Gör en rostbiff, eller stek skivor (du kan banka dem lite om du vill) Eller varför inte slänga dem på grillen?
Strimlade och brynde i stekpannan sen puttra med lite vatten + buljongtärning.. tänkte sen göra sås på skyn.. det återstår att se om det blir gott..
Det tror jag det blir . Lite stekt lök är gott till också...
En kommentar om nötinnanlår/rostbiff. Om de i affären kallar nötinnanlår för rostbiff så gör de inte rätt. De sitter på olika ställen på kossan. Det är nog i så fall ett sätt att sälja innanlår dyrare i så fall...
Rostbiffen sitter på ryggen, bakom ryggbiffen (kallas även utskuren biff). Innanlåret sitter på bakbenet i höjd med magen ungefär, under ytterlåret. Rostbiff påminner mer om biff och kan användas precis som du säger lena. Innanlåret är mer "släkt" med grytkött, men är betydligt mörare än t ex ytterlår
Peki, jag menade inte delen rostbiff utan den färdiga varan.
Finns det flera rostbiffar?? Jag har sett att de någon gång säljer skivor av rostbiff för att man ska steka dem. Även om jag personligen tycker att svensk rostbiff är lite torr så jag brukar hålla mig till sydamerikansk i stället
Det finns en maträtt som kallas rostbiff, ofta helstekt innanlår med mycket svartpeppar på. Säljes i tunna skivor ätes med potatissallad.
Menar du den färdigstekta man köper i charkdisken? Jag trodde det var gjort av rostbiff. Jag gör så'n hemma då och då med hel rostbiff. Jättegott tycker jag som gillar kött
Oftast gör de den på innanlår. Men visst är det gott. Ibland brukar vi lyxa till oss när det är bra pris på utskuren biff och göra likadant - då smälter den i munnen. Fast jag föredrar den varm och rosa - nästan blodig.
Det hade jag ingen aning om.
I vår affär har de oftast sydamerikanskt kött billigt och vi brukar köpa rostbiff och rostas och helsteka. Det är överlägset bästa köttet även om det är tredjesorteringen de exproterar till oss. Kossorna går ute på slätten fritt och betar och köttet vacmöras på vägen hit. Svenska kossor står i ladugårdar och kött till vettigt pris är knappt mörat.
Instämmer helt om stekningen. Om jag får välja ska det vara rejält rött så att det är precis klart i mitten.
Håller med om sydamerikanskt kött, till hösten ska min svärmor slakta deras tjurkalv och han är väldigt omskött så det ska bli intressant att smaka det köttet. Förra sommaren hade vi gris och jag har aldrig ätit så gott kött så det blir gris i sommar också.
Oj vad avonsjuk jag blir . "Riktigt" griskött har jag bara köpt på Bornholm och oj, vilken skillnad det var.
Fast jag tror inte att våra grannar skulle uppskatta om vi skaffade gris...
Du kan göra pepparbiff av helt innanlår. Rulla steken i grovmalen peppar, skär lagoma skivor (1,5 cm typ) och stek. Se dock till att skiva på rätt ledd, annars blir det segt! Du ska inte skära längs med "ränderna" utan tvärsöver.
Tack o lov så har min svärmor en gård och hon tar hand om grisarna, vi är fyra familjer som delar på två grisar. Men barnen ville ha dem på balkongen...