• Hjortronsylt

Vaccination och alkohol!

Får man vaccinera sig då man är gravid?

Och sen undrar jag det här med alkohol... Hur många har druckit innan ni visste att ni va gravida?
    Läste precis att den lilla har kontakt med mammans blod så fort den fått fäste i livmodern. Sedan på en annan sida att alkohol gör så att celldelningen avbryts. Om så är fallet borde ju flertalet barn ha fysiska missbildningar, eller hjärtfel tex pga alkoholintag innnan man visste att man va gravid...

Har ni erfarenheter av detta, så dela gärna med er!

• Svar på tråden Vaccination och alkohol!
  • Pingu32

vad hade du tänkt vaccinera dig emot? Sjukvården vill ju helst inte vaccinera mot någonting om det inte är absolut nödvändigt. Finns ju dock alltid undantag..

Jag drack vin innan jag visste att jag var gravid. Okej inga mängder men det känns ändå onödigt. Men jag har hört att innan moderkakan är etablerad i ungefär v. 10-12 så är det ingen kontakt mellan mor och barn beträffande blodet.

• Hjortronsylt
    Pingu32 skrev 2007-10-19 20:27:52 följande:
    vad hade du tänkt vaccinera dig emot? Sjukvården vill ju helst inte vaccinera mot någonting om det inte är absolut nödvändigt. Finns ju dock alltid undantag..Jag drack vin innan jag visste att jag var gravid. Okej inga mängder men det känns ändå onödigt. Men jag har hört att innan moderkakan är etablerad i ungefär v. 10-12 så är det ingen kontakt mellan mor och barn beträffande blodet.
    Hepatit A. Vi ska åka till Venezuela i januari...

Hade jag oxå hört, men blodkärl bildas mellan mammans slemmhinnor och embryot då det får fäste. Står i Lennart Nilssons bok. "ett barn blir till" Så nu känns det verkligen onödigt, men visste ju som sagt inte att ja va gravid.
  • Hannah76

Tror att många har intagit alkohol innan de vetat att de är gravida, och att det inte är någon fara (jag gjorde det själv med båda mina tjejer).
    Vet inte om man kan vaccinera sig, beror kanske för vad och varför?

• Hannah76

Men tar inte bebisen sin näring från mamman först efter ett par veckor?

• Pingu32

Vaccin som kan ges utan hänsyn till graviditet
    1. Vaccin mot polio, tetanus och difteri
    är synnerligen väl utprövade och kan ges utan risk till gravida på vanliga indikationer, dvs gravida som saknar fullgott skydd skall vaccineras oberoende av graviditeten.

2. Vaccin mot ETEC
    innehåller dels avdödade kolerabakterier och dels en subenhet av koleratoxinet som är så gott som identisk med den subenhet som orsakar ETEC diarre. Även om vaccinet inte har använts i stor omfattning till gravida talar allt för att preparatet är ofarligt för gravida. Nyttan av vaccinet är särskilt stor till denna grupp av resenärer eftersom allvarlig diarré hos modern också kan påverka graviditeten negativt.

3. Vaccin mot hepatit A

Vaccin mot hepatit A är ett avdödat virusvaccin som nu har använts i så stor omfattning att risken med vaccinering under graviditet måste betraktas som försumbar. Fördelarna med vaccin framför gammaglobulin överväger därför

• Hjortronsylt
    Hannah76 skrev 2007-10-19 20:34:43 följande:
    Men tar inte bebisen sin näring från mamman först efter ett par veckor?
    Jo näringen... men kontakt med mammans blod tydligen från att den fäst i livmodern, och det är ju just i mammans blod som alkojolen finns. Embryot använder blodet till att rensa ut slaggprodukter. Senare när den lilla får eget blodomlopp har den inte längre kontakt med mammans blod...
  • Hjortronsylt
    Pingu32 skrev 2007-10-19 20:42:40 följande:
    Vaccin som kan ges utan hänsyn till graviditet1. Vaccin mot polio, tetanus och difteriär synnerligen väl utprövade och kan ges utan risk till gravida på vanliga indikationer, dvs gravida som saknar fullgott skydd skall vaccineras oberoende av graviditeten.2. Vaccin mot ETECinnehåller dels avdödade kolerabakterier och dels en subenhet av koleratoxinet som är så gott som identisk med den subenhet som orsakar ETEC diarre. Även om vaccinet inte har använts i stor omfattning till gravida talar allt för att preparatet är ofarligt för gravida. Nyttan av vaccinet är särskilt stor till denna grupp av resenärer eftersom allvarlig diarré hos modern också kan påverka graviditeten negativt.3. Vaccin mot hepatit AVaccin mot hepatit A är ett avdödat virusvaccin som nu har använts i så stor omfattning att risken med vaccinering under graviditet måste betraktas som försumbar. Fördelarna med vaccin framför gammaglobulin överväger därför
    tack för infot... tänker nog rådgöra med barnmorskan ändå.
  • Pingu32
    Hjortronsylt skrev 2007-10-19 20:54:04 följande:
    tack för infot... tänker nog rådgöra med barnmorskan ändå.
    ja det är nog bäst, du kan titta på infpregs hemsida, sök på google.
  • Mupp

Fundera inte så mycket på ditt alkoholintag innan du plussade. Du visste ju inte om att du var gravid och gjort är gjort. MÅNGA fler än dig har druckit alkohol innan de visste om att de var gravida och många av dem har nog haft ångest över det också. De allra flesta föder friska små bebbar ändå.

Svar på tråden Vaccination och alkohol!