• Tant Green

Vad betyder "att följa sin egen kurva"?

Vad menar man egentligen med att "det viktigaste är att barnen följer sin egen kurva" som alla säger? Jag trodde tidigare att det betydde att de på ett ungefär skulle följa någon av de 7 (?) kurvorna som finns på bvc:s diagram, alltså att det viktiga var att kurvan hade ungefär samma form som medelkurvan oavsett om man låg över eller under medel.

Men det måste ju vara minst lika normalt att byta kurva? Jag menar att ett barn som föds ovanligt litet måste ju inte vara liten hela livet, de kan ju växa ikapp utan att det är något fel? Eller tvärtom.

Min dotter låg 2 kurvor under medel när hon föddes (både på vikt och längd) men 1 kurva över medel vid 1,5 år så om hon följt "sin kurva" så har den kurvan en väldigt annorlunda och brant form Men jag har aldrig hört några kommenterar om att det skulle vara fel att hon vuxit ikapp de barn som föddes större.

Och om alla former på kurvorna (branta eller flacka) är lika normala, varför pratar man då om att följa en kurva överhuvudtaget?

• Svar på tråden Vad betyder "att följa sin egen kurva"?
  • sarik

Jag tror läkarna letar efter konstigheter, tex om barnet plötsligt slutar växa. Då kanske det är har laktosintolerans eller nåt och man får börja kollá upp det...

• miniGrynet

Att följa sin egna kurva är väl egentligen ett uttryck för att barnet växer i bra takt och att inget "sticker ut", typ växer kanon-mycket på längden men inget alls i vikten tex.

Så tolkar jag det i alla fall, att det är när barnet växer som det ska, så att säga.

Men jag kan ha fel...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Hannah76

Tror det innebär att barnet inte pendlar alltför mycket i vikt och att barnet växer. Sen behöver det inte betyda att man ligger på någon av de för inprickade kurvorna eller att kurvan blir alldeles jämn och fin.

• Maggis
    miniGrynet skrev 2007-10-19 22:41:21 följande:
    Att följa sin egna kurva är väl egentligen ett uttryck för att barnet växer i bra takt och att inget "sticker ut", typ växer kanon-mycket på längden men inget alls i vikten tex. Så tolkar jag det i alla fall, att det är när barnet växer som det ska, så att säga. Men jag kan ha fel...
    Ja, så är det. Så har jag fått det förklarat, i alla fall.
    Min son har "skurit" sin nu; alltså minskat i vikt istället för att öka så nu är det full utredning på gång. Tack och lov för kurvor!
    //Maggis
  • miniGrynet
    Maggis skrev 2007-10-19 22:43:07 följande:
    Ja, så är det. Så har jag fått det förklarat, i alla fall.Min son har "skurit" sin nu; alltså minskat i vikt istället för att öka så nu är det full utredning på gång. Tack och lov för kurvor!
    Skönt att det finns kurvorna då, så man kan se det snabbt när nånting skiljer sig, så man inte missar om nånting är tokigt.

Sen ska man ju inte stirra sig blind på dessa kurvor heller å andra sidan.
    Men det är ett bra sätt att få en överblick.

Dottern föddes prematur, och hennes kurvor såg så roliga ut då dom var så långt ned på kurvorna som skulle vara "normala".
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Maggis
    miniGrynet skrev 2007-10-19 22:47:42 följande:
    Skönt att det finns kurvorna då, så man kan se det snabbt när nånting skiljer sig, så man inte missar om nånting är tokigt. Sen ska man ju inte stirra sig blind på dessa kurvor heller å andra sidan. Men det är ett bra sätt att få en överblick. Dottern föddes prematur, och hennes kurvor såg så roliga ut då dom var så långt ned på kurvorna som skulle vara "normala".
    Ja, det kan jag tro att de såg lite lustiga ut.
    Och självklart får man inte stirra sig blind på en kurva. Gissar att det händer lite för ofta med väldig stress på föräldrarna som följd.
    Den är ju ett instrument; inte en absolut sanning...
    Nu hade jag känslan av att något inte stämde och kurvorna bekräftade det och gjorde det påtagligt.

Min store kille var en sån där som trillade ner ganska bra för att sedan hoppa upp igen så hans kurva var en aning krokig. Men det var ändå en "frisk" kurva.
    //Maggis
  • Tant Green

Tack, jag förstår. Det som är förvirrande är väl att man använder samma namn på barnets utveckling som på de där prickade linjerna på bvc:s diagram, när de faktiskt inte verkar ha så mycket med varandra att göra.

Svar på tråden Vad betyder "att följa sin egen kurva"?