• Neta

Kan man göra pannkakor utan ägg och mjölk ????

Å i så fall, är det någon som har ett recept ?

Vet att man kan göra frasvåfflor men det är ju inte samma sak riktigt....

Min son är mjölkallergiker och vi har blivit rekomenderade att inte ge honom fisk och ägg innan han fyller 1 år...

• Svar på tråden Kan man göra pannkakor utan ägg och mjölk ????
  • Beppan812

Ja det går utmärkt använd havremjölk isället för mjölk och bakpulver istället för ägg tror man tar ca 1 tesked bakpulver per ägg

• Majsan70

Hittade detta på nätet.

Pias pannkakor
    Ett gott pannkaksrecept även för de som är vana med vanliga pannkakor skrev Pia Odenback som mailade det här receptet till mig och det får jag hålla med om.

20 g jäst
    4 dl Solhavre
    3 1/4 dl vetemjöl
    1/4 tsk salt

Lös upp jästen i lite av mjölken, tillsätt resten av vätskan. Häll i mjöl och vispa till en slät smet. Låt jäsa en timme i rumstemperatur. Grädda sedan pannkakorna och smörj lite mellan varje lagg.

Jag gör ofta på 1 paket jäst, 50 g och fryser in de pannkakor som blir över. Recpetet blir till detta;

50 g jäst
    1 liter Solhavre
    8 dl vetemjöl
    1/2 tsk salt

• Bissa

Vi gör ibland på dinkel/spelt. Innehåller varken ägg eller mjölk. Vi föredrar att grädda i plättlagg. Funkar också till våfflor.

1/4 pkt jäst
    50g smör el margarin
    3 dl vatten
    1 krm salt
    2 tsk socker el honung
    3 dl dinkelsikt/spelt

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll i vattnet och låt allt bli 37 gradigt. Lös jästen spadet. Blanda i socker och salt och låt vila i 10 min. Vispa ner mjölet och låt jäsa i 10-20 min. Hetta upp ett plättlagg och pensla första omgången med lite smör. Grädda.

Jättegott tycker vi, lite fluffigare än "vanliga".

• Bissa

Solhavre- är det flytande. Receptet lät lite spännade.

• Beppan812

solhavre är havremjölk alltså flytande

• Auriel

kolla på någon vegan sida, där brukar ju finnas lite recept.
    Där hittade jag bla. :

Pannkaka i lagg

2 dl mjöl
    2 krm bakpulver
    2 krm salt
    3 msk linfröavkok
    5 dl havremjölk
    2 msk smält vegetabiliskt margarin

Koka 3 msk hela linfrön i 2 dl vatten i 3 minuter. Sila bort fröna, låt svalna en stund. smält margarinet. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, vispa sedan ner mjölken, linfröavkoket och det avsvalnade margarinet. Vispa till pannkaksmetskonsistens. Grädda som vanligt på spisen. ev kan lite extra fett behöva tillsättas under gräddningen.

vegan.nu/recipes/

Har dock inte prövat detta recept, utan jag har gjort på bovetemjöl för att slippa ägg, hittade dock ej det receptet. Lycka till

• Celin

i utbyte mot mjök finns ju laktosfria varianter som redan nämnts, man kan för varje ägg ersätta med en matsked matolja.

• Nickan

Brukar använda sojamjölk samt ersätta äggen med sojamjöl. Men det blir ju mycket soja. Goda blir de iaf!

Svar på tråden Kan man göra pannkakor utan ägg och mjölk ????