• jannike85

Ont i halsen men bara vänstra halsmandeln?

Den vänstra halsmandeln har gjort grymt ont i snart en vecka. Den är röd och inflammerad,(dubbelt så stor som den andra) sen är det  som en liten blåsa på den. Vad fan är det förnått?

Kan man ha förkylning enbart i en halsmandel?? Så himla trött på att få ont varje gång man sväljer, jobbigt och äta också!

Nån som har vart med om nått liknande, eller nån läkare här?

• Svar på tråden Ont i halsen men bara vänstra halsmandeln?
  • Bispan

Javisst, jag brukar också bara få ont i en halsmandel, den största naturligtvis.

• Daz

testa att tryck på mandeln med en tops (eller rentvättade fingrar)...kolla om du kan "trycka" bort blåsan. Om det är sånt som jag har ibland så går det att peta bort det. Blir som lite fastare vitare klumpar som kommer loss. Då brukar mitt halsonda släppa. Brukar bli i håligheterna efter halsflussärren.

• Kaldorei

tyckler du ska gå å göra en odling på hälsocentralen. det är INTE roligt när halsböld går för långt..... har du feber också? isåfall borde du nog checka på hälsocentralen.

• jannike85

provade,  går inte att trycka bort den Poängen är att den har gjort så att hela halsmadeln är inflamerad i över en vecka, hur länge ska man vänta innan man går till läkaren?
    Det är ju inte stor grej att ha ont i halsen men man kan ju inte ha ont i flera veckor, om jag nu skulle ha ont nästa vecka också!

• jannike85

Nej, jag har ingen feber, har feber var 5 år ungefär. Så jätte sällan jag har feber, sist var jag 17  år så... Jo får gå till läkaren på måndag om det fortfarnde är kvar!

Kaldorei skrev 2007-10-20 12:53:15 följande:
    tyckler du ska gå å göra en odling på hälsocentralen. det är INTE roligt när halsböld går för långt..... har du feber också? isåfall borde du nog checka på hälsocentralen.
  • Kaldorei

gå direkt på måndag!! som sagt det kan vara halsböld å det e verkligen inte bra om dem spricker....=/ har du otur kan den svälla så pass att du får svårt att andas.... e det en halsböld måste dem ta hål på den så fort som möjligt.

jannike85 skrev 2007-10-20 12:59:15 följande:
    provade,  går inte att trycka bort den Poängen är att den har gjort så att hela halsmadeln är inflamerad i över en vecka, hur länge ska man vänta innan man går till läkaren?Det är ju inte stor grej att ha ont i halsen men man kan ju inte ha ont i flera veckor, om jag nu skulle ha ont nästa vecka också!
  • Kaldorei

vanligast e ju att man har feber vid en halsböld också. jag har heller aldrig feber, men när jag hade halsböld då fick jag febern från helvetet =/ 2 dagar innan jul, samma dag jag skulle åka iväg med tåg ganska långt =( tur dem kunde ordna så jag kunde tömma bölden en andra gång där, dit jag skulle.

men jag skulle kolla upp ändå.

jannike85 skrev 2007-10-20 13:00:44 följande:
    Nej, jag har ingen feber, har feber var 5 år ungefär. Så jätte sällan jag har feber, sist var jag 17  år så... Jo får gå till läkaren på måndag om det fortfarnde är kvar!
  • kodak

Ring din vårdcentral på måndag morgon!

• Sciarlotta

Jag hade samma sak i vintras, jag fick diagnosen Vincent's angina. Det krävdes en antibiotika-kur för att bli bra.

Sisyfos - en hjälte
  • jannike85

Jasså, finns det nån sida som jag kan läsa om det? Se om det stämmer in på mig, är själv chokad över att haft ont i halsen i över en vecka utan andra åkommer. Sen så lustigt med just blåsan som sitter på halsmandeln... Visst man kan vara förkyld, men lite konstigt när det gäller om en halsmandel!

Sciarlotta skrev 2007-10-20 16:53:05 följande:
    Jag hade samma sak i vintras, jag fick diagnosen Vincent's angina. Det krävdes en antibiotika-kur för att bli bra.
  • Tesa80

Höstblåsor kanske. Vanligt vi förkylning så här års kan sätta sig var som helst i munnen.

• jannike85

Det är är jag själv chokad över att säga men det kanske är en herpes blåsa?
    Har haft liknande blåsor just på halsmandlarna, men de brukar ofta försvinna fort.

Tänk om det är herpesFörvånad???
    Måste läkaren ta prover på blåsan, jag menar om den skulle försvinna tills på måndag eller kan de undersöka mig ändå för att se vad det är?

• jannike85

ska tillägga att varför jag är så fundersam är att, klart man kan ha ont i halsen men ofta kommer det med en förkylning. Att man känner sig hängnig, snuvig osv. Poängen är att jag känner bara denna svullnad och ont just i vänstra halsmadeln, därför jag tycker det är så konsigt. Så därav min  fråga, kan man verkligen vara förkyld genom en blåsa? Eller vad sjutton är det!??

• pely81

Förstår precis vad du menar. Har hatf ont i halsen några dagar nu, endast i den ena

halsmandeln :( . Och jag har dock aldrig haft så fruktansvärt ont av att svälja som nu.

Det är mitt i natten och kan verkligen inte sova pga detta. När man sväljer så gör det ont ända upp till örat.

Tänker ringa vårdcentral i morronbitti.  Lycka till.      

Svar på tråden Ont i halsen men bara vänstra halsmandeln?