• November2007

Smärta i ryggslut (njure)?!

Har så fruktansvärt ont på höger sida av ryggslutet (typ njurar).
    Går inte att ligga ner för då drar det och spänner så!! Har knaprat alvedon, men utan resultat..
    Nån som vet vad vet kan vara? som kanske känner igen sig..

• Svar på tråden Smärta i ryggslut (njure)?!
  • Amazina

Njurarna sitter högre upp. Tänk revbensbågen... Och där har man oftast antingen rejäla krampsmärtor (njursten) eller en ihållande smärta som oftast börjar med symtom på urinvägsinfektion (njurbeckeninflammation). I ryggslutet vet jag inte vad det kan vara... Muskelvärk kanske? Krya på dig!

• confusedgirl

De första jag kommer att tänka på är urinvägsinfektion, jag hade liknande besvär.. började lite längre ner i ryggen för att "vandra" upp mot njurarna...
    Fan va arg jag blev på läkaren när han sa att de va muskelvärk när jag hade så ont så att jag grät.. jag fick rätt till slut iaf!
    Men de finns säkert många anledningar till sådan värk så jag tycker du ska söka läkare..

• jonnsan

är du säker på att det inte är bäckenet? Jag har ont i ryggslutet och mer på vänster sida. Var hos en sj. gymn. och det är bäckenets ledband som håller på att töja ut sig.(foglossning)Frågade om det kunde vara oliksidigt och det kan det vara. Jag rekom. att gå till en sj.gymn. och kolla. Kan ju vara samma.

• mimmimor

Jag har desamma som du på höger sida...försvagad muskel el. s.k knut vid muskeln....be någon massör massera eller sätt gubben i arbete lite...
    massera mjukt några ggr....sen lite hårdare. gubben min masserar varje kväll nu.....det har släppt faktiskt

• Hella08

Jag har problem med njurarna. Och har ont just på höger sida fast högt upp i ryggen, typ revbenen. Las in på sjukhus tillslut och fick veta att min högra njure är utvidgad, inte så konstigt att man har ont då. Det enda man får mot de är smärtstillande som ändå inte hjälper och tips om att ha vetebälte eller nåt så omrrådet hålls varmt. Blev sjukskriven 2 veckor.

• Blue face

Det skulle kunna vara njurstas, vilket många gravida har utan att veta om det. Drabbar oftast höger njure. Livmodern trycker på urinledaren så att urinet inte kan komma ner ordentligt till urinblåsan. Vad du kan testa är att ställa dig på alla fyra en stund, så att trycket på urinledaren minskar. Hjälper det är det ganska troligt att det är just njurstas du har.

Svar på tråden Smärta i ryggslut (njure)?!