• Pysselgalningen

Hur mycket vatten dricker en katt per dygn?

Skulle behöva veta så min katt får i sig tillräckligt.

Framförallt nu när har varit sneaky och inte varit inlåst när torrfodret stått framme till den andra katten

• Svar på tråden Hur mycket vatten dricker en katt per dygn?
  • Sara K

En katt dricker minimalt, men man brukar räkna så här:
    ca 50 ml/kg kroppsvikt o dygn! (alltså ca 250 ml för en 5 kgs katt)

(Den kan dricka mindre oxå, men dricker den mer så är det något som kanske inte stämmer)

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Pysselgalningen

Mina katter dricker ju inte ens en halv dl om dagen.
    Har kämpat idag och bara lyckats få i honom ca 5½ ml vatten genom tvångsmatning.
    Känns som att den stackars kissen inte kommer att överleva så länge om han inte ändrar sina vanor :(

• cartwright

skulle tro att en fullvuxen katt dricker ca 500ml varje dag typ!

• Namnam

Det är värre om katten dricker mycke och ofta, det kan tyda på njurfel.
    Om katten inte verkar må dålit på någe sätt är det nog inget att bry sig om.

• Max mamma

Har åxå funderat på detta med vatten...vad bra att frågan kom upp här.
    Vår katt kissar väldigt sällan inne på lådan,men är ju en utekatt,så han sköter väl det ute antar jag.

//C.

• Pysselgalningen

cartwright: om en katt skulle dricka så mycket skulle betyda att en av våra katter skulle dricka 1/4 av sin kroppsvikt. För mig anses inte det rimligt.

• Sara K
    Pysselgalningen skrev 2007-10-21 10:27:52 följande:
    cartwright: om en katt skulle dricka så mycket skulle betyda att en av våra katter skulle dricka 1/4 av sin kroppsvikt. För mig anses inte det rimligt.
    Nej det är alldeles för mycket!
    Som jag skrev högst upp är det 50 ml/kg kroppsvikt o dygn som gäller. (infon är från Agrias veterinär)
    Dricker dom uppemot 100 ml/kg kroppsvikt är det definitivt något som är fel.
    Dricker dom lite mindre är det väl helt ok. Dricker dom för lite tillsammans med sjukdomssymptom o uttorkning så är det givetvis dax för ett vet.besök. Men katter dricker minimalt!

Många katter äter o dricker mest på natten så det kan ju var svårt att se hur mycket den dricker, särskilt om man har fler katter.
    Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Birgitta2

Det är ju faktiskt olika. Men 2-3 dl per dag anses normalt. Katter som enbart går på torrfoder dricker mer, medan katter som går på burkmat dricker mindre vatten ur skålen, eftersom burkmaten innehåller massor av vatten.

• Eemaa

ts: Prova med att hälla upp vattnet i ett vanligt dricksglas istället. Våran katt dricker inte ur sin egen vattenskål utan dricker ur hundskålen el ur ett vanligt glas istället. Sen är duschen en populär vattenkälla.

• Pysselgalningen

Eemaa: tills att han är frisk (om han nu blir det då han inte äter maten han behöver) så står kökskranen och duschen på så han kan gå dit och dricka, samt att det står 1 skål på bänken och 1 i badrummet.

Men jag vet sen innan att katterna bara får i sig minimalt då jag brukar ha bara 1 skål. Så jag vet att dom dricker väldigt lite vatten.

• Birgitta2

Jag själv har flera skålar vatten utplacerade där katterna ofta går. De tar sig en rejäl slurk i förbifarten. Många katter gillar inte att dricka direkt vid matplatsen. Mina gör det i alla fall inte. Men jag har bl a en skål vatten i vardagsrummet, och jag kan se att de dricker rejält där, men oerhört lite från skålen vid maten.

Testa att placera ut ett par skålar på andra ställen än vid maten, och gör det där katterna ofta uppehåller sig.

• myy

Vår katt dricker knappt alls. Att han skulle få i sig 2 dl låter orimligt. Han är åtta år och har aldrig varit sjuk, bortsett från sårskador efter kattslagsmål. Ger man torrfoder är det naturligtvis en annan sak. Vår katt åter i huvudsak Mjau burkmat och ibland rått kött, färsk gurka och lite hundgodis.

• Capt Janeway

Katter får en stor del av det vatten de behöver genom sitt blötfoder, därför är det viktigt att katten inte enbart får torrfoder.

När det gäller vatten så ställ det långt ifrån matskålarna. Flytta gärna runt vattenskålen/skålarna då och då. Katter gillar att "jaga och leta" efter en vattenkälla.

Och som någon tidigare skrev. Testa att vattenglas!

Svar på tråden Hur mycket vatten dricker en katt per dygn?