• Sjuttio

Kan man äta ägg som är två dagar för gamla?

Jag undrar om man kan använda ägg som är två dagar för gamla?
    Dom har stått i kylskåp hela tiden och de luktar inget?

• Svar på tråden Kan man äta ägg som är två dagar för gamla?
  • listo

O ja. Bäst-före-datumet på ägg utgår från att äggen förvaras i rumstemperatur. Förvarat i kyl håller de flera veckor efter det datumet. Jag har använt ägg som gått ut för över en månad sedan, utan problem.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • MK84

Luktar dom okej är det ingen fara alls! =)

• SandraCaroline

Det går bra! Luktar dom ingenting så går det utmärkt..

• SandraJ

knäck dom i ett glas först så förstör du inte smeten om det var ett dåligt ägg.

• Fru U

Bästa sättet att kolla om ett ägg är friskt är att lägga det i vatten. Flyter det så är det gaser i ägget och det är inte friskt. Lägger det sig på botten (iofs stående, för det finns en luftbubbla i ägget) så är det friskt

Live and let live
  • Sjuttio

Tack så mycket för era snabba svar. Då blir barnen glada när det blir pannkaka!

• Camilla D

Datum stämpeln på ägg är eu anpassad, och i många andra länder förvaras äggen i rumstemperatur, men eftersom vi i sverige har dom i kylskåp håller de långt över den datumen. Vi har ätit ägg som är flera veckor "gamla".
    ett ägg som är gammalt luktar fruktansvärt, så man kan inte missa det.

• EW85

Det är bara att äta, tänk förr i tiden, de kunde förvara ägg länge!! det är vi i den "nya" världen/tiden som är tjafsiga!

• lata kocken Johanna

inga som helst problem !!!!

ägg har låååååång hållbarhet och som listo skriver så utgår man från förvaring i rumstemp när man sätter bäst före datum

och det är ett BÄST FÖRE - dvs bara en rekommendation, produkten kan hålla långt efter datumet

ägg kan hålla flera månader efter bäst före i gynnsamma förhållanden

Svar på tråden Kan man äta ägg som är två dagar för gamla?