• Felicia6

Om ett barn kräks en gång pga slem.. Stanna kvar/åka hem?

Om man har ett barn som kräks slem då han/hon blir förkyld och det blir för slemmigt i halsen. Räknas det som för sjuk för att va på tex förskolan då?

Om vi säger att han/hon kräks en gång och sen är han/hon lika pigg o glad igen och kräks inger mer?

Vad tycker ni? Ska förskolan ringa hem så får föräldern hämta han/hon iaf, eller ska barnet få vara kvar?

30e november åker vi till Khao Lak :D
  • Svar på tråden Om ett barn kräks en gång pga slem.. Stanna kvar/åka hem?
  • hejlis

Hm...jättesvårt! Att man kräks slem för att man är förkyld har ju inget med tex. magsjuka att göra (och vet man sedan tidigare att barnet brukar göra så så kan man ju vara ännu säkrare på att det ej är just magsjuka). Är allmäntillståndet dessutom som vanligt så...
    Men, ser man till sig själv så skulle jag ju inte vilja vara kvar på jobbet om jag var så pass förkyld att jag kräktes slem...
    Så, jag hade nog velat att dom ringde så att jag kunnat hämta.

• Nalle Puh73

Jag hade velat att dom ringde. Tycker inte barn som kräks slem är i skick för att vara i förskolan.
    Även om barnet verkar "friskt" när man kommer hem, så är det en helt annan situation att orka med verksamheten och tempot på förskolan.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Speldosan

Man kan inte riskera att smitta ner en hel barngrupp och all personal med magsjuka. Då ringer man hellre hem barnet som kräkts.

• Tygtiiger

Jag skulle vara tacksam om man ringde hem alla barn som kräks oavsett orsak, eftersom jag inte uppskattar att sonen smittas med magsjuka.

Och om det var min son som kräktes av slem så skulle jag vilja hålla honom hemma tills förkylningen lugnat sig så pass att han kunde springa runt och leka med de andra barnen utan att kräkas av slemmet i halsen.

• Rulltrappa
    Tygtiiger skrev 2007-10-24 20:51:01 följande:
    Jag skulle vara tacksam om man ringde hem alla barn som kräks oavsett orsak, eftersom jag inte uppskattar att sonen smittas med magsjuka. Och om det var min son som kräktes av slem så skulle jag vilja hålla honom hemma tills förkylningen lugnat sig så pass att han kunde springa runt och leka med de andra barnen utan att kräkas av slemmet i halsen.
    helt oavsett orsak??

min son är ett kräkbarn, vilket personalen på förskolan vet om och så länge han inte kräks konstant så vet de om att det inte är något fel på honom. (nej, det är inte säkert att kräkbarnen slutar kräkas bara för att de är över 12 månader... ;)
  • SaramedM

Håller med.

Även sk kräkbarn kan få magsjuka som innebär bara en kräkning.

Jag skulle vara tacksam om man ringde hem alla barn som kräks oavsett orsak, eftersom jag inte uppskattar att sonen smittas med magsjuka. Och om det var min son som kräktes av slem så skulle jag vilja hålla honom hemma tills förkylningen lugnat sig så pass att han kunde springa runt och leka med de andra barnen utan att kräkas av slemmet i halsen.
  • linjes
    Rulltrappa skrev 2007-10-24 23:35:06 följande:
    helt oavsett orsak??min son är ett kräkbarn, vilket personalen på förskolan vet om och så länge han inte kräks konstant så vet de om att det inte är något fel på honom. (nej, det är inte säkert att kräkbarnen slutar kräkas bara för att de är över 12 månader... ;)
    Min dotter oxå o hon är 8 år,hon kräks för att hon tycker saker är äckliga el diverse annat
  • Mamma och Mor
    Och de vars barn som har sk "kräkbarn" - ska de bli hemringda varje gång barnet kräks så kan de barnen överhuvudtaget aldrig gå på dagis pga att det kräks dagligen.....
    Snett resonemang det där, då det faktiskt drabbar grupper med barn som kräks utan att för den skull vara sjuka i magsjuka eller dylikt....
    ~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Nalle Puh73
    Rulltrappa skrev 2007-10-24 23:35:06 följande:
    helt oavsett orsak??min son är ett kräkbarn, vilket personalen på förskolan vet om och så länge han inte kräks konstant så vet de om att det inte är något fel på honom. (nej, det är inte säkert att kräkbarnen slutar kräkas bara för att de är över 12 månader... ;)
    Mamma och Mor skrev 2007-10-25 07:05:23 följande:
    Och de vars barn som har sk "kräkbarn" - ska de bli hemringda varje gång barnet kräks så kan de barnen överhuvudtaget aldrig gå på dagis pga att det kräks dagligen..... Snett resonemang det där, då det faktiskt drabbar grupper med barn som kräks utan att för den skull vara sjuka i magsjuka eller dylikt....
    Har också ett kräkbarn men jag vill ändå att dom ringer efter mig. Jag vet att kräks W så är inte han i form för dagis. Sen så kan man ju aldrig veta om det är magsjuka på gång även om det är en kräkunge i vanliga fall.
  • mo m2007

det beror väl på situationen.
    är mitt kräkbarn piggt å inte sjukt på annat sätt så kan de ring aå tala om det och tillsammans med föräldern avgöra om barnet ska skickas hem. Har barnet magsjuka brukar det märkas p ådels kräkdoften, magen etc.
    Slembarn kräks upp slemmet men det brukar förvarna med rossel hosta etc. då tycker jag det räcker med att man ser hur barnet i övrigt mår.

Min son var ett slembarn å ibland kom det bara upp slem och när det var uppe så var han fit for fight igen.

Ibland kan kräkbarn vara trånga i matstrupen mot magsäcken eller att det inte alls stängs igen men det kan man få papper på från läkare å då brukar kräkandet komma efter måltid.

Alltså det är svårt att veta vad dagis ska göra, går det influensor så ska de ringa, är det ett dokumenterat kräbarn så kan de påpeka när man hämtar att barnet kräks eller att de ringer när det skett.

Prata med dagis, be BVC kolla upp barnet och använd sunda förnuftet.

Svar på tråden Om ett barn kräks en gång pga slem.. Stanna kvar/åka hem?