• Miiiaaa

Ska man klippa ner torkade stänglar på Orkidéer?

Ja som rubriken lyder?

Jag har 3-stänglade orkidéer här hemma vars stänglar börjar sakta men säkert torka in. Bladen och rötterna är superfräscha och de har blommat sen i januari, så de är mina hjärtebarn här hemma!!

Hur gör man?

Ska man vänta tills stänglarna torkat helt och sen klippa längst ner vid bladen, eller ska man klippa bort det torra redan nu, isåfall vart ska man klippa?

Tycker inte jag hittat nog bra info om detta när jag googlat..

• Svar på tråden Ska man klippa ner torkade stänglar på Orkidéer?
  • Zaria

Det stänglarna som håller på att torka in kan du klippa av, det är bara de stänglar som är levande man sparar då de kan blomma om igen. Jag klipper mina torra stänglar längst ner.

• Miiiaaa

Klipper du bort hela stängeln då? Även om den inte torkat in än?

Än så länge är det bara själva "piggarna" utanför den tjocka stängeln som torkat!

• Zaria

När jag ser att stängeln är på väg att dö klipper jag den. Men det är jag det.

• Miiiaaa

Okej... Kanske är lika bra.

Jag brukar klippa blommor hejvilt, men dessa två är jag nästan kär i, vågar liksom inte.

• Småtokig

Jag klipper mina när de är helt torra. Har en som jag fick 2005 som fortfarande blommar om. Svärmor fattar inte hur jag lyckas med dem för hon få rinte sina att blomma mer än 1-2 ggr

• Miiiaaa

Jag är orkidétokig.

Har en som stått i 2 år nu, som det börjar komma en ny stängel på! Äntligen, jag har härdat ut länge. För inte är de vackra med bara blad och rötter direkt!

• Tjoflöjt

Vänta tills hela stängeln har torkat, ibland kommer det nämligen nya blommor!

• Hardrocker

Vänta och se om hela stägeln torkar!Gör den det så klipp längst ner! Torkar bara halva stängeln tar du bort det som det inte är liv i! Det kan komma ut nya grenar på grenen och nya knoppar!

• Zaria

Vill jättegärna ha tips om andra orkideer också, har bla en Cambria och en Zygopetalum som borde börja blomma om men inte gör det,de stod ute i sommras och satte då massor med nya skott som blivit jättestora och tydligen tänkt växa sig ännu större,men några blommor verkar det inte vilja bli,eller skall de komma på de nya skotten? Båda blommade för ca ett år sedan då jag köpte dem. Förövrigt har det gröna blivit riktigt stort och fint,men jag vill ju ha blommor med.

Svar på tråden Ska man klippa ner torkade stänglar på Orkidéer?