• Apif

Varmrökt lax, svar fort!!!

maken kom tillbaka hem med sonen, varit hos svärmorn där sonen fick äta varmrökt lax... han åt inte mycket men tillräckligt.
    är det ok att små barn äter varmrökt lax?? minns att det inte var ok att äta under graviditeten pga vakuum förpackat och risk för bakterier

sonen är snart 2,5 år

• Svar på tråden Varmrökt lax, svar fort!!!
  • LindaTosa

Varför du ej ska äta det som gravid är väl pga av att risken för att du ska bli dålig finns eftersom risk för bakterier finns. Men att din son nu har ätit det som 2,5 åring gör ingenting.

Robbie Williams is The King of Pop!
  • LindaTosa

Om den nu skulle ha varit fullproppad med baktierier (vilket den säkert inte var) så är väl det enda att han skulle kunna bli dålig i magen!

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Apif

vet inte hur färsk laxen var men man blir lite orolig

när visar sig om laxen var dålig?

• BonniMix

då luktar den och ingen skulle vilja äta av den.

• Abessiniern

Det är kallrökt och gravad lax som kan innehålla listeria, med varmrökt är risken mycket liten. Mat som innehåller höga halter av listeria luktar inte alls illa! Det är därför det är så klurigt och för friska människor är listeria inte farligt, det orsakar ingen infektion. Det är främst gravida och nyfödda (dit man knappast räknar en tvååring) som kan råka ut för en listeriainfektion. Du behöver alltså inte vara orolig alls. Om laxen skulle ha varit gammal så kan din son förmodligen bli magsjuk, vilket såklart är otrevligt men ganska ofarligt i sammanhanget.

• Apif

ifall den var dålig (maken åt också och inget fel på den sa han) när kommer magsjukan?

• Abessiniern
    Apif skrev 2007-10-20 13:30:59 följande:
    ifall den var dålig (maken åt också och inget fel på den sa han) när kommer magsjukan?
    Det vet jag faktiskt inte, men jag tror att det brukar gå ganska fort vid matförgifning. Jag tycker inte du ska oroa dig för det mer. Det är ju väldigt sällan man äter mat som är dålig, jag har blivit matförgiftad en gång som jag kan komma ihåg och det var i Sydamerika under primitiva förhållanden. Det är inte större risk för att din son ska ha blivit matförgiftad från laxen, jämfört med om han ätit t.ex. köttfärssås eller kyckling hemma hos svärmor. Hur som helst så är risken för att din son skulle få en listeriainfektion obefintlig och det var väl det du oroade dig för.
Svar på tråden Varmrökt lax, svar fort!!!