• Gila

Amningsnapp-nackdelar?

Finns det några nackdelar med att använda amningsnapp..Jag får ruskigt ont i mina bröstvårtor när jag ammar, trots att sonen har rätt tag osv..Har börjat använda amningnapp nu, dock så varvar jag o kör utan ibland.. Kan det påverka negativt på något sätt?

• Svar på tråden Amningsnapp-nackdelar?
  • krypsyl

Hej,
    för mig var amningsnappen nödvändig för att kunna fortsätta amma, fick så mycket sår o ont i början så jag varvade precis som du. Efter ett tag blev det bättre och jag kunde sluta med den. Jag såg inga nackdelar med den. Kanske att det tog lite längre tid att få mjölk för dottern, när hon var hungrig så blev hon lite otåligare när jag hade amningsnappen.
    Lycka till!

• Yoyo123

Jag har varit tvungen att använda a-napp hela tiden (dottern snart sju månader) och jag tycker det är omständigt och bökigt att alltid behöva ha den med sig, få den att sitta rätt osv. Men visst man vänjer sig och dem är ju bra om man får väldigt såriga bröstvårtor.

• milimina

går inte att liggamma (jag fick iaf aldrig till det med napp)
    tar längre tid för bebisen att äta
    brösten töms inte ordentligt = risk för mjölkstockning
    man måste ha med den överallt
    längre tid för bebisen att vänta medan man sätter dit den

men, man vänjer sej vid allt och varför vara utan om den hjälper? vi hade amningsnapp vid varje amning i tre månader innan junior gick med på att äta utan. det gick bra det med. det finns en lösning på alla nackdelar, här blev det att vi köpte flera stycken samt fick handmjölka emellanåt för att få bort påbörjade stockningar. det ä ringa stora problem, fördelarna uppväger.

• Kvirre

Det är inte säkert att bebisen får i sig så mycket den behöver. Det hände oss vid ca 4 månader.

• jennsans

går visst att liggamma med a-napp..
    dock som många säger är det omständigt måste jämt ha den med osv.. fungerar det utan är det skönt annars tar man det där lite omständiga..

• Emsor1

Jag va tvungen å använda amningsnapp. Nu är dottern 3 månader och jag har inte ammat på en månad då mjöken tog slut. Det misstänker jag är lite pga nappen.
    Dottern gick inte upp i vikt när jag enbart ammade och det tror jag beror på att hon helt enkelt inte fick i sig tillräckligt, det krävs ju mer jobb av bebisen för att få i sig så mycket om dom ska ha för å tömma bröstet osv. Det är en nackdel jag ser men det är ju ingen fara för dig som varvar och inte alltid har den.
    Sen är det ju dom uppenbara nackdelarna som nämnts tidigare att det är krångligt å ha med, bebisen får vänta längre, kan va krånglig å få dit rätt

• Britha

Kunde inte amma utan den från dag ett, han lärde sig aldrig ta ordentligt tag annars.

Theodor (31 maj 2007)
  • Gumlan

det jag tyckte var negativt var att det tog längre tid... dom får ju kämpa lite mer för att få i sig.

• Kaugan

Varför skulle mjölken ta slut för att man använder amningsnapp?

För mig har det funkat bra med a-napp, jag ville, de första veckorna sluta, pga att det var stökigt att ta med sig den överallt. Men när jag insett att Lillan inte ville äta utan så lät jag det vara och det har funkar hur bra som helst i 4 månader. Det verkar inte som att mjölken är på väg att ta slut, inte ännu iaf.

Kan även liggamma utan problem.

Huvudsaken är ju egentligen att barnet får den mat den behöver tycker jag.

• Emsor1

nej inte ta slut pga användandet av nappen men då inte barnet suger ut så mycket som hon ska så anpassas produktionen efter den efterfrågan å minskar mjölken osv. och isf är den en bidragande faktor till att mjölken tar slut.

Svar på tråden Amningsnapp-nackdelar?