• Ella Mia

Vin och alvedon okej?

Har just slutat amma. Ska ha gäster ikväll. Har köpt hem rödvin och tänkt att ikväll ska jag dricka något glas. Så får jag MENS å värsta mensvärken och måste käka alvedon. Skulle du våga ta ett glas rödvin ändå eller är det farligt?

• Svar på tråden Vin och alvedon okej?
  • 061104

Du ska aldrig blanda alvedon eller ngt annat med alkohol, levern tar stryk av det.
    Fast har du tagit nu & ska börja om ca 4 timmar är det lugnt.

• listo

Jag skulle inte tveka att ta ETT glas vin. Jag skulle nog däremot inte dricka mer än så.
    Alkohol bryts ner i levern, och Alvedon bryts ner i levern, det gör att det blir extra hård belastning på levern...

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Ella Mia
    061104 skrev 2007-10-20 15:32:56 följande:
    Du ska aldrig blanda alvedon eller ngt annat med alkohol, levern tar stryk av det.Fast har du tagit nu & ska börja om ca 4 timmar är det lugnt.
    Vet att det inte på något sätt är hälsosamt, att det inte är något man ska sätta i system, men är det jättefarligt vid ett enstaka tillfälle?
  • listo
    http://www.apoteket.se/rd/d/2545/a/4438/pg/8

Apoteket säger så här:

"Nej, det är inte farligt att dricka måttliga mängder alkohol om du tagit receptfria värktabletter. Däremot ska du inte kombinera alkohol med paracetamol (t.ex. Alvedon) om du har alkoholproblem, eftersom levern då kan skadas allvarligt. Du blir inte heller mer berusad av att kombinera paracetamol med alkohol"
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Ella Mia
    listoplisto skrev 2007-10-20 15:36:43 följande:
    www.apoteket.se/rd/d/2545/a/4438/pg/8Apoteket säger så här:"Nej, det är inte farligt att dricka måttliga mängder alkohol om du tagit receptfria värktabletter. Däremot ska du inte kombinera alkohol med paracetamol (t.ex. Alvedon) om du har alkoholproblem, eftersom levern då kan skadas allvarligt. Du blir inte heller mer berusad av att kombinera paracetamol med alkohol"
    Tack! Varför kom jag inte på själv å kolla apoteket.se?
Svar på tråden Vin och alvedon okej?