Navelbråck
Min Elsa har fått navelbråck och hon har fått en platta som ska trycka in naveln. Är det vanligt med det bland prematurer? Vad händer om den inte trycks in? Blir det operation då? Kommer naveln se "vanlig" ut sen? Är det någon som vet?
Min Elsa har fått navelbråck och hon har fått en platta som ska trycka in naveln. Är det vanligt med det bland prematurer? Vad händer om den inte trycks in? Blir det operation då? Kommer naveln se "vanlig" ut sen? Är det någon som vet?
Bra fråga. Min dotter har oxå navelbråck, men det är ingen som har gjort något åt det. Jag trodde de inte gjorde något åt???! gör de det vill jag oxå veta. Min dotter är 1½ år så det har ju gått ett tag!!!
Min son, 9 mån, ej prematur, har också det, men ingen har gjort något åt det, utan sagt att det brukar rätta till sig själv...
Vår lilla hade det oxå men hon är nu 9 månader och naveln är jättefin! Dom gör oftast inget eftersom den rättar till sig efter ett tag, gör den inte det så opererar dom senare! Inget att oroa sig för så länge naveln sitter på sin plats så att säga...
Min lilla prematurpojke fick också det vid ca 2 månaders ålder - men det växte bort efter ca 2-3 månader och det gjordes inget åt det!
Det är tydligen mycket vanligare bland prematurbarn har förstått.
Min flicka, som föddes med sin syster två månader för tidigt, hade navelbråck men det försvann efter ett par månader. Till mig sa det att det oftast växer bort under de första tre åren. Om det inte försvunnit då så gör man något åt bråcket. Om jag minns rätt.
Min tjej har också navel-bråck.. föddes 11v för tidigt..
O som ni andra säger så har läkarna sagt att d går över av sig själv så småningom..
Bara att vänta o se..
Min kille, nu över 1,5 år, är prematur och har haft navelbråck sen han föddes i stort sett. Nu är det jättelitet om man jämför med i början men dock är det ett litet kvar. De säger bara att det kommer gå tillbaka av sig självt men jag tror inte att hans kommer att göra det.
Vad jag fick förklarat för mig så var det ingen fara om bråcket gick att trycka in i magen eller vad man ska säga med fingret för då har det inte vuxit ihop innanför.
Vår son har också fått navelbråck.. har magbesvär och troligtvis krystat till sig ett bråck..
Ni andra som har barn m navelbråck.. kan ni känna att det bubblar om ni trycker på bråcket? Var på läkarkontroll igår och han sa att det var sällan det kändes på det viset.. men han var å andra sidan ingen barnläkare så han kanske mest hade sett bråck på vuxna.. för sen läste jag att det var bra om det bubblade till när man trycker på det...
Min son är 5 veckor för tidig och har navelbrock, ingen har sagt ngt om att man ska göra ngt utan man ska bara låta det vara så och det växer oftast ihop när barnet börjar andvända magmusklerna..
Nu har vi sett att det är ngt i mitten av naveln som tittar fram, har era barn också det? Det blir även småfläckar precis vid insidan av tröjan/bodyn vid naveln, men jag brukar ta en tops med vatten och göra rent..
Det bubblar lite i Elsas navel oxå när man masserar in det. Jag tycker det är lite otäckt! Vi har haft som en platta fasttejpad på magen för att trycka in bråcket, men nu har det blivit värre...vi ska till läkaren på fredag...känner mig lite orolig, för BVC-tanten sa att om det inte blev bättre skulle det bli operation...Känns som vi har varit med om så mkt så jag vill att det blir lugnt och vi får ta det lugnt...
Eftersom vi har haft den tejpad, vet jag inte om det kommer ngt från den!