• Meni

När börja träna efter kejsarsnitt?

Någon som vet när man får börja träna (vanlig träning, typ löpning etc) efter ett kejsarsnitt?

• Svar på tråden När börja träna efter kejsarsnitt?
  • Antigone

12 veckor har jag blivit tillsagd alla tre ggr!

• Cia o krabaten

Jag undrar oxå.
    När får man göra nåt annat än att vara försiktig??
    Skulle ju bara lyfta barnets vikt i 3 veckor, och det har det gått nu, men hur mycket vågar man trappa upp??
    Längtar efter att få ta i som vanligt... Mår ju hur bra som helst annars, men vill inte riskera snittet som läker så bra.
    Cia

• Sani

Jag kunde inte börja förren efter ca 3 månader och då inte alltför hårt heller. Innan dess kände jag av tex längre promenader i snittet och det var lite obehagligt. Efter ca 4 månader var det som vanligt och jag kände inget av snittet alls. Men det är naturligtvis individuellt.

• Desimanda

12 veckor sa de till mig oxå

• Johnna

Allt handlar ju om att lyssna till kroppenssignaler. 6 veckor i början gäller ju även vid vaginal förlossning och handlar väl mkt om att förhindra framfall (som vi ju INTE vill drabbas av). Lite sit ups efter vad som känns bra efter 6 veckor påskyndar läkningen.

Jag gick på lättare aerobics 3 mån efter snitt, men tog det mkt lugnt.

Känner en som snittats 2 ggr. Efter andra snitte var det svårare att ta det lugnt eftersom hon då hade en 3-åring som hon lyfte etc. För henne tog det mkt längre tid att återhämta sig andra ggn.

Jag tror helt enkelt att man tjänar på att ta det lugnt och successivt trappa upp träningen medan man uppmärksamt lyssnar på kroppens signaler!

Ha det bra!

• Jenna82

har snittats 2ggr o läkte mycket snabbare nu andra gången konstigt nog! :)

• Emillis

jag födde för 3 veckor sedan å power walkar ca 45-60 min om dagen m vagnen... ska det vara farligt ??

• vårsol

Min PT sa att han brukar rekommendera att vänta 4 månader och bara prommenader fram tills dess. Men min bm sa att det var helt ok att börja träna nu (2 mån efter snittet) och läkaren på BB sa att "känns det bra så är det förmodligen det också"

• Meni

Jag var hos bm idag och hon sa att för henne är det Ok att jag börjar träna. Men antagligen ska man väl vänta åtminstone 8, helst 12 veckor... Johnna: får man verkligen göra situps? Det är det jag har hört att man ska vänta med i t o m upp till 6 månader efter snittet...

Emillis: jag powerwalkar också varje dag, minst 60 min per dag. Det sa sjukgymnasten var helt ok; "kom ihåg att du ska orka gå hem också... " var hennes kommentar!

Så jag vet fortfarande inte när man får börja löpträna; OLIKA BUD ÖVERALLT. Pust. Jag vill börja köra baby-gympa med... men det ska man väl kunna.

• Amatea

De råd jag fått: situps efter snitt: 3 månader
    En annan läkare tyckte 2 månader
    Själv började jag träna mammagympa 8 veckor efter förlossning och snitt och att GÖRA situps gick ju för övrigt inte alls... sen kändes det inte bra heller så jag började nog med det först efter 3 månader trots allt...

Promenera kan man göra direkt tycker jag.

• Tessie2

Till mig sa dom 3 månader och att inte bära mer än barnets vikt under den tiden.

• Sani

Det är klart man längtar efter att bli som vanligt igen, speciellt när man sett ut som en flodhäst senast året. Men man kan ju också tänka på att det faktiskt är en stor operation man gjort, och vad gör igentligen en månad hit eller dit av ens liv när det gäller träning. Om man tar i för mycket för tidigt så att nåt blir galet med snittet så kan det ju bli ta mycket längre tid att bli som vanligt.

Som sagt lyssnar man på kroppen och låter bli att pressa sig själv går det säkert bra!

• Frida77

håller med Sani: lyssna på kroppen!

• Meni

Tack för alla inlägg. Jag fick besked av sjukgymnasten på Danderyd idag. Mamma-barngympa från nu - det är OK. Situps är OK, men all tyngre träning tidigast om 3 månader, inklusive golf (när man nu ska hinna med det i all amning...). Promenader är bara att köra på...

• UBJ

I broschyren jag fick från sjukhuset stod 6-8 veckor vilket jag tog fasta på. Tränade efter 8 veckor och det kändes annorlunda men helt okej. Började träna step igen efter 3 månader och det har fungerat utmärkt (förutom att jag måste ha dubbla bhs för att hålla fast!).

Svar på tråden När börja träna efter kejsarsnitt?