• Sicali

Vad kollar dom på 2,5 års kontrollen på BVC?

Ja vad gör man på den kontrollen egentligen förutom väger och mäter?

• Svar på tråden Vad kollar dom på 2,5 års kontrollen på BVC?
  • delfin73
    Sicali skrev 2007-10-20 20:43:37 följande:
    Ja vad gör man på den kontrollen egentligen förutom väger och mäter?
    hej!vår mellan kille ska gå i november,så jag citerar från kallelsen.

en bedömning av hälsa,tillväxt och utveckling.
    det de särkilt tittar på vid detta besök är barnets rörelsemönster samt språk -och talutveckling.
  • gotland

Utvecklingsmässigt kollade de hur pass bra de kan prata. Billy fick bilder på olika föremål, så fick han berätta vad det var på bilden, vad man använde saken till och vilken färg det var på föremålet. Sen frågade hon om han var blöjfri.

Men det är ju helt olika från olika bvc. Språket ska kontrolleras iallafall.

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • gotland

Han fick hoppa på ett ben också förresten...

• Wkd chick
    gotland skrev 2007-10-21 15:13:50 följande:
    Han fick hoppa på ett ben också förresten...
    Hoppa på ett ben åp¨2.5 års kontroll???
    det vet jag att min syrra fick göra på 4 års kontrollen.
    här e det iaf inte ngn kontroll förren vid 3 år
  • KarinN80

Wiktor fick plocka upp leksaker ur en låda o berätta vad de var, rita med kritor, hoppa jämfota o sparka en boll.

Nala 030620, Wiktor 050224, BF 080126
  • Cia o krabaten

Här är det ingen standard kontroll mellan 1,5 boch 3 år!
    Finns inte 2,5 års kontroll här alltså.

• timberhochmandie

Ska dit 26/10, men uppenbarligen handlar det delvis som språket eftersom vi fått en lista med språkfrågor att svara på.

• gotland
    Wkd chick skrev 2007-10-21 15:16:01 följande:
    Hoppa på ett ben åp¨2.5 års kontroll??? det vet jag att min syrra fick göra på 4 års kontrollen.här e det iaf inte ngn kontroll förren vid 3 år
    Ja sorry! Jag menar förstås hoppa jämfota
  • Sicali
    Skönt att höra, fick en liten smärre chock där
    Min kille har precis lärt sig hoppa jämfota så det dröjer väldigt länge innan han klarar ett ben.
    gotland skrev 2007-10-21 15:49:43 följande:
    Ja sorry! Jag menar förstås hoppa jämfota
  • madebyinferno
    timberhochmandie skrev 2007-10-21 15:49:12 följande:
    Ska dit 26/10, men uppenbarligen handlar det delvis som språket eftersom vi fått en lista med språkfrågor att svara på.
    Vad är det för språkfrågor, kan du ge några exempel?

Jag ska på 2 års kontroll med Linnéa imorrn, sparka boll och hoppa jämfota lär inte vara något problem men talet har precis kommit igång så det mesta är fortfarande rappakalja
    Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • timberhochmandie
    martina78 skrev 2007-10-24 20:46:29 följande:
    Vad är det för språkfrågor, kan du ge några exempel?Jag ska på 2 års kontroll med Linnéa imorrn, sparka boll och hoppa jämfota lär inte vara något problem men talet har precis kommit igång så det mesta är fortfarande rappakalja
    1 Hur många ord kan ditt barn säga (ordet behöver inte uttalas rätt, men du ska kunna förstå vad barnet menar)? 0-25 / 25-50 / mer än 50 ord.

2 Kan barnet sätta samman två eller flera ord till små meningar, t.ex. mamma där, hunden badar?

3 Språklig förmåga är inte bara att kunna prata, utan också att kunna förstå. Förstår ditt barn längre meningar, t.ex. "hämta pallen i köket"?

4 Använder barnet hellre gester än tal?

5 Har barnet problem med att tugga och/eller svälja?

6 Dreglar barnet mycket?

7 Tycker ditt barn om att titta i bilderbok/läsa bok tillsammans med en förälder?

8 Känner du dig orolig för ditt barns tal och språk?

På alla utom den första är det bara ja och nej som alternativ.

Har ni kontroll vid 2 år? Här är det 1½ och sedan 2½.
  • madebyinferno
    timberhochmandie skrev 2007-10-25 08:29:13 följande:
    1 Hur många ord kan ditt barn säga (ordet behöver inte uttalas rätt, men du ska kunna förstå vad barnet menar)? 0-25 / 25-50 / mer än 50 ord.2 Kan barnet sätta samman två eller flera ord till små meningar, t.ex. mamma där, hunden badar?3 Språklig förmåga är inte bara att kunna prata, utan också att kunna förstå. Förstår ditt barn längre meningar, t.ex. "hämta pallen i köket"?4 Använder barnet hellre gester än tal?5 Har barnet problem med att tugga och/eller svälja?6 Dreglar barnet mycket?7 Tycker ditt barn om att titta i bilderbok/läsa bok tillsammans med en förälder?8 Känner du dig orolig för ditt barns tal och språk? På alla utom den första är det bara ja och nej som alternativ.Har ni kontroll vid 2 år? Här är det 1½ och sedan 2½.
    Tack så mycket, blir intressant om följande frågor kommer upp idag

Jo här har vi tydligen 2års kontroll, bor i Tvååker utanför Varberg i Halland, verkar skilja sig från vart man bor?
    Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • timberhochmandie
    martina78 skrev 2007-10-25 10:14:45 följande:
    Tack så mycket, blir intressant om följande frågor kommer upp idag Jo här har vi tydligen 2års kontroll, bor i Tvååker utanför Varberg i Halland, verkar skilja sig från vart man bor?
    Ja, det varierar säkert från landsting till landsting. Västra Götaland här, södra Älvsborg närmare bestämt.
Svar på tråden Vad kollar dom på 2,5 års kontrollen på BVC?