• Ninna1

Bepanthen-tvätta bort för amning??

Precis som överskriften säger: måste man tvätta/skölja vårtorna före amning, när man efter föregående amning smörjt dem med Bepanthen? Har smörjt dem med "Bröstvårts kräm" tidigare, då har jag inte tvättat/sköjt dem, men Bepanthen känns som en starkare salva...
    Tacksam för svar!

Mamma till Alfred snart 5 månader
  • Svar på tråden Bepanthen-tvätta bort för amning??
  • FaRieTaLe

Nej, jag kan inte tänka mig att den behövs tvättas bort.
    Försökte hitta info på apotekets hemsida men det stod inget om att det där.

Jag hade inotyol på mina bröstvårtor då de var såriga och det behövdes inte tvättas bort sa de på sjukvårdsupplysningen när jag ringde.

• Ninna1
    FaRieTaLe skrev 2007-10-20 22:46:43 följande:
    Nej, jag kan inte tänka mig att den behövs tvättas bort.Försökte hitta info på apotekets hemsida men det stod inget om att det där.Jag hade inotyol på mina bröstvårtor då de var såriga och det behövdes inte tvättas bort sa de på sjukvårdsupplysningen när jag ringde.
    Tack för att du letade info! Det står nämligen ingenting på lappen i förpackningen heller. Det borde det göra om det är farligt för bäbisar väl??
  • FaRieTaLe

Ja, jag kollade deras hemsida med men hittade inget alls.
    Fanns inte någon info på bipacksedeln heller.
    Du kan ju ringa till apoteket 0771-450 450. De har öppet dygnet runt och höra med dem.
    Men om det skulle vara farligt så skulle det så.

• AyaRan

Ninna!

jag fick bepanthen på BB (den andra dagen) och sköterskan sa till mig att den är ätbar för bebisar. De sa också att det gick bra att smörja brösten strax innan amningen.

• Ninna1
    AyaRan skrev 2007-10-21 01:52:58 följande:
    Ninna!jag fick bepanthen på BB (den andra dagen) och sköterskan sa till mig att den är ätbar för bebisar. De sa också att det gick bra att smörja brösten strax innan amningen.
    Tack för ditt svar. Bra, då vet jag! Ha det så bra!
Svar på tråden Bepanthen-tvätta bort för amning??